דוח הענן הארגוני מציג את מצבה של ישראל בהשוואה לעולם בנוגע לאימוץ טכנולוגיות ענן. אבטחת מידע וחוסר במומחים הם שני החסמים העיקריים לאימוץ הענן בישראל

נוטניקס, מובילה עולמית בפתרונות מחשוב ענן פרטי, היברידי וריבוי עננים, פרסמה את דוח מצב הענן (ECI – Enterprise Cloud Index) השנתי ה- 3. מן הדוח עולה כי כמו מקביליהם בעולם (87%), גם בישראל אחוז גבוה (76%) ממקבלי ההחלטות רואים בענן ההיברידי את מודל ההפעלה האידיאלי לארגון שלהם. עם זאת, שיעורי האימוץ בישראל צפויים להיות נמוכים יחסית. רק 26% מהמשיבים צופים אימוץ של ענן היברידי עד שנת 2025, נתון נמוך משמעותית משיעור האימוץ העולמי של 49%.
גם כאשר בוחנים את המצב הנוכחי, למשיבים מישראל יש פערים גדולים להשלים בכל הנוגע לרמת השימוש שלהם בתשתית ענן גמישה. בעוד בישראל 28% ממחלקות ה- IT עדיין מפעילות מרכזי נתונים מסורתיים, בעולם 18% בלבד מפעילים מרכזי נתונים מסורתיים.
אך בעוד בישראל מצפים לבצע גידול מסוים באימוץ הענן ההיברידי, רוב ההשקעה צפויה להתמקד במודל IT מעורב – המשלב מרכזי נתונים מסורתיים לצד מודלים שונים של ענן – ללא אינטגרציה ביניהם. 40% ממנהלי IT בישראל צופים לאמץ את המודל המעורב – וזו תחזית שונה מאוד מהמגמות שעולות מהמשיבים לסקר הגלובלי, שם ההטמעות של מודל מעורב בעולם צפויות דווקא לצנוח ב- 8% עד 2025.
הישראלים מחפשים מהירות, גמישות ואבטחת מידע
ייתכן שניתן למצוא אחת מהסיבות להבדלים בקצב אימוץ הענן ההיברידי ישראל בהשוואה לעולם במוטיבציה של הישראלים לאימוץ טכנולוגיות. בכל המדינות שנסקרו, הגורם המוביל לשינוי במודל הפעלת ה- IT היה קבלת שליטה טובה יותר על השימוש במשאבי ה- IT (58%). עם זאת, משיבים בישראל בחרו בגורם הזה בהשפעה נמוכה בהרבה (33%), כשהם מעניקים חשיבות גדולה יותר ליכולת להגביר את הגמישות ואת המהירות כדי לענות על דרישות עסקית, וכן לשיפור אבטחת המידע.

3 הסיבות לשינוי ב- IT ועזיבת מודלים קיימים בישראל:

  1. גמישות משופרת למענה על צרכים עסקיים (48%)
  2. מהירות גדולה יותר כדי לעמוד בדרישות עסקיות (48%)
  3. שיפור האבטחה (44%)

במקביל, ברוב הקבוצות שנסקרו, “חסכון בעלויות” היה מרכיב בעל חשיבות פחותה בשיקולי המעבר לענן. אך בישראל הוא זכה לאזכור בשכיחות גבוהה יותר. 4 מתוך 10 משיבים בישראל (40%) ציינו את החסכון בעלויות כאחד היתרונות שמצפים לקבל מתשתית ענן. זאת בהשוואה לקצת יותר מרבע מהמשיבים ב- EMEA ובעולם.

חסמים באימוץ ענן היברידי בישראל – אבטחת מידע וחוסר במומחים לניהול ענן
בין האתגרים המרכזיים שציינו המשיבים בישראל לגבי המעבר וההפעלה של ענן היברידי נמצאים אבטחה (54%) וכישורים חסרים בצוות הפנימי (54%). חצי מהמשיבים מישראל דיווחו כי חסרים להם מומחי ה- IT הנדרשים כדי לנהל סביבות ענן היברידי (46%), בעוד 40% דיווחו כי הם חסרים מומחים לניהול טכנולוגיות קלאוד-נייטיב וקונטיינרים, כגון קוברנטיס – אשר מסייע לגשר על פערי הממשקיות בין סביבות ענן שונות. לשם השוואה, רק 30% מהמשיבים ב- EMEA ו- 27% מהמשיבים בעולם ציינו את המחסור במומחים בתחום כאתגר באימוץ ענן היברידי.

מגיפת הקורונה קידמה את הענן בכל העולם
רוב המשיבים (76%) במחקר אמרו כי מגיפת הקורונה גרמה ל-IT להיתפס כנכס אסטרטגי יותר בארגונים שלהם, ובישראל יותר מחצי (56%) מהמשיבים הסכימו עם קביעה זו. המגיפה קידמה באופן כללי השקעות חדשות בתשתית ובכלי ענן בקרב כל המדינות שנסקרו. יותר מחצי מהמשיבים בישראל (58%) אמרו כי ביצעו השקעות חדשות בענן ציבורי כתוצאה מהמגיפה, בעוד 50% אמרו כי הם הגדילו את ההשקעה שלהם בעננים פרטיים, ו- 34% ציינו כי הגדילו את השימוש בענן היברידי.
הדוח מתבסס על מחקר בקרב 3,400 מקבלי החלטות IT ברחבי העולם. בישראל נערכו ראיונות עומק עם מנהלים בכירים מ- 50 ארגונים.