צרו קשר תנו פידבק
מאמרים

איך לחסוך בעלויות הענן: מדריך קצר למנהלי מערכות מידע

עלויות השימוש בענן נמצאות במגמת עלייה, ומשפיעות על שולי הרווח, ההכנסות והעלויות הכוללות בדוחות הכספיים. ככל שארגונים מתרחבים, השגת יעילות פיננסית של ניהול משאבי הענן הופכת להיות הכרחית מתמיד.
13.12.2023
5 min
Dr. Julien Oleg Willard, Partner, Global Leader for Life Sciences Strategy, IBM Consulting
איך לחסוך בעלויות הענן: מדריך קצר למנהלי מערכות מידע

בדוח האחרון של IBM Institute for Business Value 79% מהנשאלים אמרו שהפיתוח של יישומים דיגיטליים דורשים יכולות ענן מקיפות ומתקדמות ולכן חברות רבות העבירו את המיקוד שלהם לגישת Multicloud היברידית כדי לנצל את היתרונות של ענן. אבל גישה קונבנציונלית למימון שירותי IT כבר לא משרתת את המטרה ולכן יש לבצע הערכה מחדש ולתכנן אותה מחדש.

עלויות הענן שגדלות והפחתת הערך לארגון יוצרים תנאים מאתגרים ביותר עבור מנהלי מערכות מידע, וחושפים את הגבולות של גישה קונבנציונלית לניהול מימון ורכש IT. הענן כבר לא מצריך תכנון הון ותקצוב פעם ברבעון – אלא דורש תשומת לב לרכש וצריכה של שירותים על בסיס לשעה או אפילו לשנייה. עד שצוות מימון ה-IT מתכנס לשולחן, הכלכלה של החברה כבר השתנתה.

בסביבת ענן היברידית חדשה, ניהול פיננסי הופך לפונקציה משולבת של קבלת ההחלטות הכלכליות של העסק. שיטת העבודה המטופשת הישנה בין צוותי תשתיות, פיתוח ו-IT מימון כבר לא עובדת.

הניהול הפיננסי נדחק אל מחוץ לממשל אל התפעול, כאשר המהנדסים והפיננסים פועלים כאחד, תוך שיתוף פעולה מוקדם ולעתים קרובות. הידע בכלכלת ה-IT הופך להיות הימור על כל חלק של ה-IT. תהליכי הרכש הם אוטומטיים והחוזים בנויים כדי לאפשר גמישות של ספקים.

FinOps הופך חיוני מכיוון שהוא מבסס תהליכים, תרבות והרגלים חדשים, תוך מתן נראות מלאה לכל העננים. עם FinOps, מדדים תפעוליים ותוצאות עסקיות נכנסים לתמונה. קודם כל מדובר בחיסכון בעלויות, שנית באופטימיזציה.

תג המחיר של חדשנות ארגונית

גם כאשר ארגונים מאמצים את היתרונות הרבים של הענן, ניהול העלות של מחשוב ענן יכול להיות אתגר. לפי גרטנר, למעלה מ-60% ממובילי התשתית והתפעול של IBM מדווחים על חריגות משמעותיות בעלויות הענן הציבורי שמשפיעות לרעה על התקציבים שלהם.

הניהול הכלכלי האפקטיבי של הענן יכולה לאבד מהיעילות ואטרקטיביות שלו  על ידי עלות ההגירה לענן, תהליך המודרניזציה ובניית הפלטפורמות הענניות. חברות עלולות לאבד חיסכון פוטנציאלי מכיוון שהשימוש בפלטפורמות הענן מעורר דרישה לשירותים נוספים, שמחירם עולה בהתמדה. תוכניות העברת עומסי עבודה עשויות ללכת לאיבוד עם אסטרטגיות ענן, מכיוון שיוזמות טרנספורמציה דיגיטליות מתקיימות לעתים קרובות ללא אינטגרציה ברורה של ענן. יתרה מכך, חברות עשויות ליישם טכנולוגיית ענן מבלי לבצע את השינויים התפעוליים הדרושים כדי לנצל את חבילת הענן.

זאת ועוד, הדו”ח של IBM מצא כי 79% מהמנהלים מייחסים חשיבות רבה לכלי ניהול עלויות בענן הפועלים על פני מספר עננים, וממקסמים את ערך הענן על ידי הימנעות עלויות מיותרות.

אין זה פלא שהטיפול בעלויות הענן עלתה לסדר היום של ההנהלות הבכירות בחברות רבות, ציבוריות ופרטיות. ב-2021 צפו כי חלקו של ענן בהוצאות ה-IT יגדל ב-5% עד 2024, כאשר מודל היברידי ו-multicloud לבדם מהווים 17% מהוצאות ה-IT. מנהלים שנשאלו בסקר צפו שהארגונים שלהם יפעילו יותר מ-10 עננים ייחודיים עד 2023, עלייה מ-8 בשנת 2020. בנוסף, הם צפו שהארגונים שלהם יפעילו יותר מ-10 עננים ייחודיים עד 2023, עלייה מ-8 ב-2020.

הכלכלה של ציר זה משמעותיות. בחודשים הראשונים לאחר האימוץ, הענן מקיים את ההבטחה לזריזות, גישה למזנון שירותים אכול כפי יכולתך, גישה מיידית לתשתית ומוצרים דיגיטליים חדשים שמספקים ערך כספי. אך ללא מעקות בטיחות מתאימים ושינוי תהליכים, אימוץ הענן המהיר וההגדלה של מוצרים מבוססי ענן מובילים ללחץ מוגזם על השוליים, העולה על היתרונות המיוחסים.

צ’ק פתוח להוצאות בשירותי הענן

אז למה עלויות הענן נמצאות במגמת עלייה? אין תשובה יחידה. הדרישה הגוברת והחופש של מפתחים להשיק שירותים בעננים הם מניע ברור אחד. ההייפ סביב “ענן ציבורי” הוא אחר. (דרך טובה יותר לגשת לשדרוג התשתית היא למצוא את עומס העבודה הנכון עבור הענן הנכון.)

לבסוף, אינספור שירותים, דגמי תמחור מורכבים ומבלבלים, עליות מחירים בלתי צפויות והיקף הפיתוח החדש הופכים את ניהול העלויות למשימה מפרכת.

סמנכ”לי כספים מציינים יותר ויותר שמדיניות ‘צ’ק פתוח’ בענן ציבורי ללא בקרת עלויות מתאימה העלה את העלות הכוללת של ההכנסות והסחורות שנמכרו. חברות רבות החלו לממש אסטרטגיות ענן היברידיות כדרך אחת להבטיח את המיקום המתאים ביותר ליישום אשר בתורו מסייע בהורדת העלות הכוללת של הבעלות.

צמיחה עסקית מואטת לעתים קרובות עם העליה בהיקף הריכה, ויעילות תפעולית הופכת לערך מכריע בדו”חות של חברות ציבוריות.

לתכנן מחדש את ההתנהלות הפיננסית

מעקב אחר שיטות מימון הוצאות ה-IT הקונבנציונליות במשך עשרות שנים הוא לרוב מורכב ושוחק. נדרש פורטפוליו של פתרונות כדי לספק נראות מפורטת להשפעת הטכנולוגיה על המאזן של החברה.

בעת תכנון ויישום מאמץ כזה, כדאי לחשוב על שלושה מהלכים עיקריים של פעילות על פני טווחי זמן קצרים, בינוניים וארוכים.

הנה הצעה לניהול תהליכים שיסייעו לכם לשלוט בעלויות הענן:

פעולות לטווח קצר (60 יום)

הצעד הראשון עבור כל ארגון הוא לקבל הבנה מקיפה של העלויות הבסיסיות האמיתיות של פעולות ה-IT שלו – לא רק בענן, אלא בפעילות הטכנולוגית בכלל. חברת ביוטק גדולה, למשל, מעסיקה מדען נתונים ייעודי שיבצע ניתוח יסודי של חיובי השימוש בענן. ניתוח הנתונים האלה יוצר הבנה מפורטת, שורה אחרי שורה, רכיב אחר רכיב, של הוצאות חריגות או ‘שימוש חריג’ של צוותי הפיתוח.

הארגון יכול לגייס לטובת הנושא פיקוח של צד שלישי (פנימי או חיצוני) בצוותי הכספים, הרכש והפיתוח של ה-IT כדי למפות את התהליכים והפגמים בתהליכי העבודה הקיימים. מנהלים יכולים להשתמש במידע זה כדי לייצר אסטרטגיית עתידית למימון הוצאות ה-IT, אסטרטגיית ניהול ספקים והזדמנויות לאופטימיזציה. הם יכולים גם לזהות הזדמנויות להפחתת עלויות באמצעות שינויים מהירים באופן שבו סביבות ענן פועלות (למשל, כיבוי אוטומטי של משאבים לאחר שהם לא פעילים לתקופה מסוימת).

פעולות לטווח בינוני (6 החודשים הבאים)

לאחר השלב הראשוני, מנהלים יכולים להכפיל את המאמצים לעצב מחדש ולבנות מחדש את שטף העבודה והתהליכים הפנימיים סביב ניהול פיננסי נכון – כיצד עוקבים, מצטברים, מתריעים ומדווחים על עלויות לבעלי עסקים, צוותי פיתוח והנהגה בכירה. לא ניתן להשיג זאת מבלי לבנות יכולות חדשות מחוץ ל-Playbook הרגיל. עבור חברות מסוימות, ייתכן שהיא מאפשרת חיוב חוזר. עבור אחרים, זה עשוי להיות יצירת דרך ליישב תקציבים עם תקציב הראשי. והכי חשוב, זה ידרוש בניית “שריר” FinOps וידע בכלכלת ענן בכל צוות ה-IT.

על ידי בניית יכולות ותהליכים חדשים, מנהלי מערכות מידע יכולים לספק שיפורים מדרגים בתפעול IT ופיננסים. לקוח בנקאי אחד של IBM עיצב מחדש את כל פונקציית פיננסי ה-IT שלו כדי להפעיל 20 יכולות ענן FinOps חדשות ולנצל את היתרונות של אוטומציה קיצונית, AI/ML וניתוחים מתקדמים. בעזרת פתרון זה, הבנק הגדיל את יעילות העלות של פריסות ענן ב-30% מבלי להשפיע על תפקוד האפליקציות והמערכות.

שיפור המיומנויות של כולם ב-IT כדי להיות בקיא ב-FinOps הוא המפתח. ארגון מחקר ביו-רפואי, למשל, הקים אקדמיית FinOps ומשאבים ייעודיים לחינוך מתמשך בכלכלת IT כדי להכשיר מפתחים, בעלי מוצרים ואנליסטים עסקיים ופיננסיים.

חברות יכולות גם לנצל את הכלים המודרניים של FinOps וכלי צפייה כדי לשפר עוד יותר את בקרת העלויות ולהקים קונסולת ניהול של “חלונית זכוכית אחת”. אבל תהליך העיצוב מחדש תמיד בא במקום הראשון. כלים רק מפחיתים את ההסתמכות על מערכות חיוב שונות ומפותלות בענן.

פעולות לטווח ארוך יותר (בשנה הבאה או שנתיים)

בטווח הארוך יותר, חברות יתמקדו במה שחשוב: בניית מוצרים חדשים וחדשנות עסקית, בהחלט לא לנהל תהליכי IT פיננסיים ותיאום עם צוותי הנדסה רבים. תהליך זה מתחיל בהערכה מחדש של החלטות FinOps פנימיות לעומת החלטות על שירותים מנוהלים.

עלויות השימוש של שירותי הענן צומחות במהירות, החיובים הופכים להיות מורכבים ומודלים של תמחור עבור שירותים בין ספקי ענן כבר מזיזים את אופן ניהול  תקציבי ה-IT. חלק מהחברות מבקשות לשמור על שליטה ופיקוח על התהליך ובוחרות במודל של שילוב צוותים של מומחי IT ופיננסים עם מומחי FinOps. אחרים בוחרים להעביר למיקור חוץ את פונקציית FinOps ליועצים טכנולוגיים שיכולים לבנות את הגשר בין IT, פיננסים ורכש, תוך קישור למערכות קיימות כמו SAP ו-Workday.

למקסם את הערך של הענן ולחסוך בעלויות

מודל הענן כאן כדי להישאר, אבל חברות חייבות לשמור על שולי רווח, להישאר תחרותיים בשווקים מבוססים ולבצע התייעלות תפעולית. ה-CIO נמצא בלב של זה. דור חדש של CIO ישנה באופן מכריע את הדרך שבה צוותים יוצרים פתרונות ענן חדשים תוך מחשבה על כלכלת IT. ככל שניהול פיננסי של IT מושרש בכל ההיבטים של מקום העבודה, זה יהיה לטובתו של ה-CIO לשמור על שולי רווח ולהפחית את העלות הכוללת של ההכנסות והעלות הכוללת של הסחורות הנמכרות.

חיסכון בעלויות מתחיל במיקום נכון של עומסי העבודה, והשיחה סביב ענן היברידי תופסת תאוצה מכיוון שהיא מאפשרת למנהלי מערכות מידע למתן עלויות תוך אספקת הביצועים הנדרשים.

רוצים לדעת איך להפחית את עלויות הענן?

בואו להכיר את הפלטפורמה שמשנה את כללי המשחק, באירוע ייחודי ומרתק שלא כדאי לפספס.

באירוע ראשון מסוגו נציג את 𝐓𝐮𝐫𝐛𝐨𝐧𝐨𝐦𝐢𝐜, הפלטפורמה של IBM עם יכולות AI מתקדמות:
✔ חותכת את עלויות ניהול הענן בכ-30%. 
✔ משפרת את ביצועי האפליקציות הארגוניות
✔ מורידה עד 70% מקריאות ה-IT בארגון

בנוסף להרצאה של Christophe Sperandio, מנהל טכני של 𝐓𝐮𝐫𝐛𝐨𝐧𝐨𝐦𝐢𝐜 ב-IBM אירופה, אשר מגיע כאורח מיוחד, תוכלו לשמוע הרצאה מרתקת של אוהד חמו (כתב השטחים בחדשות 12) על החיים במציאות המורכבת בשטחים והשינויים שמתחוללים בשכונה המזרח-תיכונית שלנו.

יום רביעי 27.9.23 , בשעה 9:00, מתחם MIXER House, רוקח 97, גני התערוכה בתל אביב.

לפרטים נוספים והרשמה >> https://turbonomic.bynet.co.il/

~שימו לב! מספר המקומות מוגבל~

פתרונות בינת

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם