צרו קשר תנו פידבק
מאמרים

האם צה”ל ממצה את הטכנולוגיה לטובת הטרנספורמציה הדיגיטלית?

23.01.2020
3 min
יוסי הטוני
האם צה”ל ממצה את הטכנולוגיה לטובת הטרנספורמציה הדיגיטלית?

פורסם ב’אנשים ומחשבים’ בתאריך

“הצבא מיצה רק 30% מהטכנולוגיות הנדרשות לצורך כך – ונדרש להגדיל את הנתון”, אמר תא”ל זיו אבטליון, ראש מנהלת טרנספורמציה דיגיטלית באגף התקשוב, הוא הסביר מה המנהלת שבראשה הוא עומד עושה כדי שבסופו של דבר, התהליך יוגדר כהצלחה

“האתגר של הצבא הוא להביא לידי מיצוי את הטכנולוגיות הקיימות והמידע, על מנת לממש בהצלחה את הטרנספורמציה הדיגיטלית. אנחנו באחוזי מיצוי מאוד נמוכים, של 30% – ונדרש להגדיל את הנתון הזה”, כך אמר תא”ל זיו אבטליון, ראש מנהלת טרנספורמציה דיגיטלית באגף התקשוב בצה”ל.

תא”ל אבטליון דיבר בפתח יומה השני של ועידת יערות הכרמל, שדנה באתגרי התקשוב במגזר הביטחוני. הוועידה, בהפקת אנשים ומחשבים, בהשתתפות מאות נציגים של לקוחות בינת ושותפיה העסקיים. את האירוע, שנערך זו השנה השמינית, הנחה עיתונאי חדשות 12 דני קושמרו.

לדברי תא”ל אבטליון, “ישנן ארבע בעיות מרכזיות שמביאות למצב הקיים. האתגר הראשון הוא פשוט ופתיר: על מנת למצות טכנולוגיה – צריך טכנולוגיה. אין כמעט מגבלה בפן זה. השני הוא רגולטורי: הדיגיטל הוא שדה חדש ומורכב, בישראל אין רגולציה לתחום, והתקינה והחוקים לא תומכים בהשתנות טכנולוגית. האתגר השלישי הוא תשתית תומכת והרביעי הוא אנשים: הטכנולוגיות והדיגיטל הפוכים לגנום האנושי. הדיגיטל הוא נתון קיים – ה-‘סיפור’ הוא הטרנספורמציה”.

“חזון המנהלת”, אמר העומד בראשה, “הוא לכונן מרחב צה”לי גם בעולמות התוכן המבצעי, אך לא רק, עם סביבה תומכת במרחב, יכולות שיפור מתמיד ורציפות פעולה אוטונומית, ומעבר מהיר ופשוט בין מצבי שגרה, חירום ומלחמה. השינוי צריך להיות מתמיד, על מנת לייצר רציפות. אנחנו רוצים שכל יכולת שנביא תהיה עם חיבוריות תמידית וזמינות – ולכולם”.

לקחת סיכוני נזק נמוך – כדי ללמוד מכישלון
מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית הצה”לית הוקמה בשנה שעברה. תא”ל אבטליון אמר שהיא “אחראית לעיצוב ולהובלת הטרנספורמציה הדיגיטלית ולמיצוי מידע בכל המרחב הצה”לי. על מנת שהשינוי הדיגיטלי יצלח, נדרשות אסטרטגיה ומערכת חדשה, לעתים בלתי מוכרת, של ניהול סיכונים. זאת, כי ההצלחה של השינוי טמונה בהבנה שיש לקחת סיכונים בעלי פוטנציאל נזק נמוך, כדי ללמוד מכישלון”.

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

לדבריו, “האסטרטגיה הדיגיטלית שלנו כוללת כמה מרכיבים: בליבה נמצאות התשתיות, הארכיטקטורה והתקינה הטכנולוגית. סביבה אנחנו מייצרים כמה דברים: תהליכים מבצעיים, רב ממדיים ומבוססי דיגיטל; מנהיגות, תרבות ואוריינות דיגיטלית, כי מי שלא ידע לדבר את שפת הדיגיטל יחדל מלהתקיים; ארגון מבוסס בינה מלאכותית, שמונע על ידי מידע ונתונים; וארגון שמוביל ומעצב שירותים מבוססי דיגיטל”.

בינה מלאכותית בצבע ירוק זית
תא”ל אבטליון אמר כי “הבינה המלאכותית היא יכולת חדשה, שההישג שלה עדיין לא מובן עד הסוף בקרב אנשי צבא. מידע וידע הופכים להיות שווי ערך באפקטיביות המבצעית שלהם, כמו מטוס וטנק. זו הבנה מאוד משמעותית. כל גוף שמצליח ליצור אגמי מידע ושאלות – ישיג יכולות אדירות. ארגון דיגיטלי זה ארגון יעיל, ששינה שיטות ותהליכים. הסיפור הוא לא ליצור מערכת מידע שנותנת מענה לקיים, אלא לשאול איך צריך להיות התהליך החדש. בנוסף, יש לטפל במרחב התרבותי, עם הדרכות והכשרות בתחומים רבים”.

הוא תיאר את מרכיבי תפיסת ההפעלה. “אלה כוללים קטרים מבצעיים. הם אקסלרטורים למימוש הטרנספורמציה הדיגיטלית”, אמר. “ככלל”, ציין, “נדרש לשנות מהיסוד את התפיסה של ניהול תהליכים מבצעיים. יש לראות איך בונים תמונת מצב, כיצד מסייעים למפקדים בקבלת החלטות”.

כך, אמר תא”ל אבטליון, “לקחנו שתי אוגדות, ניתחנו אותן ועשינו להן שינוי בדיגיטל. זאת, מתוך ראיית עתיד, של יכולת לעשות שעתוק (רול-אאוט) ליחידות נוספות. אנחנו ממפים את המצב הקיים, בוחנים כיצד להביא לסגירת פערים, מאתרים מודלים ‘עסקיים’ ומביאים לפיתוח מנהיגים, יכולות וערכים”.

“מרכיב נוסף הוא הרחבת ההשפעה על ידי שימוש בזרועות. המנהלת קטנה, אבל מנהלת תכניות גדולות. עוד מרכיב הוא בניין כוח דיגיטלי רב ממדי ובין זרועי. מיסוד השפה הדיגיטלית נעשה על ידי מיסוד הארכיטקטורה, תקינה צה”לית והרחבות זרועיות”, הוסיף.

תא”ל אבטליון סיים באומרו כי “לעתים יש התנגשות בין הרצון למוכנות מול האויב, אל מול השינוי הדיגיטלי. או אז, הצורך המבצעי גובר. כך או כך, הדרך להצלחה עוברת דרך ארכיטקטורה ומשילות. משילות באה משפה וממשאבים. רכיבים חשובים נוספים הם מחויבות הנהלה, יצירת שותפויות, והבנה ובנייה של תהליך מתמשך. נדרשים ניצחונות ממכרים בשביל האנשים, עליהם לחוות הצלחה על מנת להצטרף. מדובר בתהליך ארוך, כאשר בעוד 5-8 שנים אפשר יהיה להכריז על הצלחה”.

פתרונות בינת

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם