צרו קשר תנו פידבק
מאמרים

ריבוי עננים (Multi-Cloud) – המדריך המלא להבנת היתרונות והאתגרים

טכנולוגיית הענן הציבורי הפכה בשנים האחרונות לסטנדרט, מושגים כמו Cloud first, Cloud Native , Cloud Accenture Strategy הפכו לפרקטיקות מנחות בארגונים רבים.
26.02.2023
3 min
רונן מרלי, מנהל חטיבת ענן ציבורי, קבוצת CloudHome מבית בינת תקשורת
ריבוי עננים (Multi-Cloud) – המדריך המלא להבנת היתרונות והאתגרים

מהו ריבוי עננים (Multi-Cloud) ומה היתרונות שלו לארגונים?

ארגונים התאפיינו ב – 3 גישות עיקריות, אלו שנמצאים בעיקר ב – On Premise, אלו שנמצאים בענן באופן מלא ועל פי רוב הוקמו בשנים האחרונות, ואלו שעובדים בצורה היברידית חלקם בענן וחלקם ב –  On Premise, כמובן שבעבר תשתיות ה- On Premise בארגונים היברידיים הייתה הרבה יותר דומיננטית אבל בשנים האחרונות ובוודאי שבשנים הבאות נראה שינוי מגמה (לדעתי חד וברור) שבה תשתיות ה – On Premise המסורתיות יישארו בסטגנציה ואולי אפילו בירידה קלה ואילו תשתיות ענן ציבורי יאמירו משמעותית.

שימוש משמעותי בטכנולוגיות ענן מביא את הארגונים לשקול ולפתח שיטות עבודה המותאמות לצרכי הארגון, בשנים האחרונות המושג Multi-Cloud צבר פופולריות.
Multi-Cloud (ריבוי עננים) מתייחס לשימוש במספר יצרני ענן כדי לספק שירותים שונים לארגון.
שלושה מספקי הענן הפופולריים ביותר הם:
Amazon Web Services (AWS)
Google Cloud Platform (GCP)
Microsoft Azure
במאמר זה אציג חלק מהיתרונות והאתגרים של גישת ה- Multi-Cloud.

איך Multi-Cloud מאפשר גמישות ומניעת תלות בספק יחיד?

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של גישת Multi-Cloud המשלבת את AWS, GCP ו-Azure הוא הגמישות שהיא מספקת.
ספקי ענן שונים מציעים שירותים ויתרונות שונים, ועל ידי שימוש במספר ספקים ארגונים יכולים לערבב, לברור ולהתאים את התכונות הטובות ביותר מכל ספק, מה שמאפשר להם להתאים את תשתית הענן שלהם בצורה מיטבית לצרכים ולדרישות הספציפיות שלהם, וכמובן מאפשרת לארגון את היכולת והחופש להעביר בצורה יחסית פשוטה וחלקה את עומסי העבודה בין ספקי הענן השונים.

גישת Multi-Cloud מסייעת לארגונים להימנע מ- Vendor Lock על ידי הסתמכות על ספק ענן יחיד, ארגונים עשויים להיות תלויים בשירותים ובתשתית של אותו ספק, מה שמקשה על החלפת הספק במידה ויתעורר הצורך בכך.
עם גישת Multi-Cloud, ארגונים יכולים לפזר את התשתית שלהם על פני מספר ספקים, ולהפחית את הסיכון ל- Vendor Lock.
בלא מעט מהמקרים נראה גם תועלות כספיות לא מבוטלות שמציעות יצרני הענן וזאת בכדי לשמר (ולהגדיל) את השימוש בפלטפורמה העננית הספציפית שלהן.

מהם האתגרים ביישום גישת ריבוי עננים בארגון?

עם זאת, גישת Multi-Cloud אינה נטולת אתגרים.
אחד הגדולים ביותר הוא ניהול המורכבות של מספר ספקי ענן.
לכל ספק יש מערכת כלים משלו, ממשקי API ,ממשקי ניהול, זהויות ,סביבת  Networking ייחודית ועוד, מה שעלול להקשות על ניהול מספר פלטפורמות ענניות ביעילות.
כחלק מתהליך עבודה בגישת Multi Cloud ארגונים נדרשים להשקיע בשירותים ובכלים הנכונים כדי לנהל סביבה מרובת עננים בצורה יעילה ובכלל זה כלי ניטור חזקים, אוטומציה ושימוש ב – IaC, ניהול עלויות וכו', עוד בתחילת אימוץ הגישה נדרש להתוות את הדרך בשירותי המעטפת לניהול סביבת Multi Cloud.

כיצד להתמודד עם מורכבות ניהול בסביבת Multi-Cloud?

אתגר נוסף של גישת Multi-Cloud הוא אבטחת המידע. לכל ספק ענן יש פרוטוקולים ותקני אבטחה משלו, וארגונים צריכים לוודא שהם עומדים בכל דרישות האבטחה מידע בענן של כל ספק.
ניהול אבטחה על פני מספר ספקי ענן יכול להיות מאתגר, וארגונים צריכים להשקיע בכלי האבטחה הנכונים ובשיטות עבודה מותאמות כדי לוודא שאבטחת התשתית שלהם אכן עומדת בדרישות. מרבית ארגוני ה- Ent.
בעלי מדיניות אבטחה ברורה יחויבו לאמץ ולהתאים את שיטות העבודה לענן בכלל ולתפיסת Multi Cloud  בפרט.

חטיבת הענן הציבורי בקבוצת CloudHome מסייעת לארגונים בכל תוכניות הענן וללקוחות Ent. רבים בתכנון ויישום מתודולוגית ה – Multi Cloud של הארגון, קיימים לא מעט ארגונים הבוחרים להקים סביבות מקבילות עם Landing Zone ייעודי לכל אחת מפלטפורמות הענן איתם בוחרים לעבוד.
אנו ב CloudHome פיתחנו מתודולוגיית Landing Zone לסביבת Multi Cloud שמסייעת בניהול מממשק אחיד עם שליטה וניהול מרכזי וכוללת הן שירותי Native שמציעות ספקי הענן והן שירותי 3rd Party בהתאם לצרכי הארגון.

איך להבטיח אבטחת מידע אופטימלית בריבוי עננים?

לסיכום, לגישת ריבוי עננים המשלבת את AWS, GCP ו-Azure יתרונות רבים, כולל גמישות ויכולת להימנע מ- Vendor Lock.
עם זאת, ארגונים צריכים לנהל את המורכבות והאבטחה של סביבת Multi-Cloud בבחירת השירותים המתאימים, בכלים ובפרקטיקות הנכונות.
ככל שטכנולוגיית הענן תמשיך להתפתח, ללא ספק גישת ה- Multi-Cloud תהפוך לנפוצה יותר, ארגונים שיהיו ערוכים לנהל סביבה מרובת עננים יהיו מוכנים משמעותית לאתגרים העתידיים.

חטיבת הענן הציבורי של קבוצת CloudHome הכוללת עשרות אנשי ענן מובילים ערוכה ובעלת הניסיון המעשי לספק את כלל שירותי הענן הנדרשים
החל משלב גיבוש הצורך העסקי, ייעוץ, תכנון ועיצוב ארכיטקטורה, יישום והטמעה וכמובן שירות Day 2 מנוהל בכלל היבטי הענן הציבורי.

פתרונות בינת

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם