חידה – בעולמות המחשוב והטכנולוגיה – מהו ההיגד הכי חם היום בשוק, מטבע הלשון האופנתי ביותר, הטרנד הכי טרנדי? אני מניח שניחשתם נכון – בינה מלאכותית, או בשמה הלועזי – AI. גם בתוך הטרנד יש טרנד לוהט בפני עצמו – בינה מלאכותית יוצרת, או בשמה הלועזי – Generative AI, המתייחס למנועי בינה מלאכותית דוגמת Chat GPT, שכבר אין כמעט אדם שלא השתמש בהם בשלב כזה או אחר. אלא שמאחורי כל טרנד יש אתגרים, הרבה מאוד אתגרים, המפרידים בין השימוש שלנו בטכנולוגיה כמשתמשי Consumer ובין היכולות שאנחנו מקבלים כמשתמשים ארגוניים. אילו רק החיים היו כה פשוטים כמו המילים שנזרקות לחלל האוויר והטרנד היה הופך למציאות באותה המהירות גם במגזר הארגוני.
אני מבקש להבהיר בראשית דברי – אינני אומר את הדברים מתוך נימה של ביקורת או סרקזם על ההייפ שנוצר סביב הטכנולוגיה. אני אישית מאמין גדול בטכנולוגיות ה-AI, ורואה את האופן בו בינה מלאכותית חוצבת מחדש את אורחות חיינו, משנה הרגלים ישנים, מקבעת הרגלים חדשים, ומייצרת ערכים חדשים לאינסוף תחומים הנוגעים בחייהם של מיליארדי בני אדם מסביב לעולם. אלא שכאשר אנו מגיעים לשילוב של טכנולוגיות במגזר הארגוני הדבר צריך להיעשות מתוך הסתכלות דרך משקפיים הרבה יותר ריאליסטיות וביקורתיות. השאלה הנשאלת על ידי המנמ"ר אינה איך הארגון מיישם את הטכנולוגיה הכי חדשה בשוק, אלא איך הארגון מיישם את הטכנולוגיה שתפיק עבורו את מירב התועלות.
למעשה, אני נתקל ביותר ויותר מקבלי החלטות בעולמות הטכנולוגיה הארגוניים שמחפשים את הדרכים כדי ליישם בארגונים שלהם טכנולוגיות בינה מלאכותית, אלא שהתרחישים העסקיים ליישום הטכנולוגיה החדשה נמצאים עדיין בהתהוות. יתירה על כך – טכנולוגיה חדשה גם מביאה עימה סכנות חדשות – בדגש על איומים הנוגעים בעולמות הסייבר, הגנת הפרטיות, וציות לרגולציה. אם כך, נדרש לא רק מתן מענה בנוגע לערכים מוספים ברורים אותם תספק הטכנולוגיה, אלא גם לוודא שבדרך לא נזנחים עקרונות של הגנה על המידע וציות.
אז אחרי ששפכנו דלי מים צוננים על ההתלהבות סביב יישום טכנולוגיות בינה מלאכותית במגזר הארגוני, וגם הוספנו קורטוב של סיכונים, אז כעת נשאלת השאלה – מה כן? מה צריכים לעשות ארגונים כדי להיערך לעידן הבינה המלאכותית בצורה הטובה ביותר האפשרית? או במילים אחרות – איך לנצל את פרק הזמן (הקצר – יש להוסיף) עד שהטכנולוגיה תבשיל ותציע פתרונות ארגוניים שיהיו מותאמים לפעילות של ארגון בו עובדים מאות או אלפי משתמשים, ובמגוון רחב של סקטורים ומתודולוגיות עסקיות?
את התשובה לכך אני מבקש לחלק למספר נקודות, שהן בעצם מפת הדרכים הארגונית שעל הארגון לבצע עכשיו ומיד, כבר במהלך שנת 2025, כדי שהארגון יגיע בשל ליישום של בינה מלאכותית, לא פחות מאשר הבינה המלאכותית תהיה בשלה ליישום בארגונים.
לסיכום, העולם כולו הולך לקראת עידן הבינה המלאכותית, והטכנולוגיה עתידה לשנות את חיינו מקצה לקצה. אולם חשוב לזכור שבמגזר הארגוני התהליכים יהיו איטיים יותר, וכדאי לנצל את הזמן עד קליטתה כדי להכין כבר היום את הארגון שיהיה בשל יותר להטמעה חלקה ויעילה של הטכנולוגיה.