צרו קשר תנו פידבק
מאמרים

משבר הקורונה כמאיץ טכנולוגי: ההזדמנויות והאתגרים של ההייטק המקומי

27.04.2020
2 min
יניב הלפרין
משבר הקורונה כמאיץ טכנולוגי: ההזדמנויות והאתגרים של ההייטק המקומי

פורסם בתאריך ב- ‘גלובס’

לדברי אלון בן צור, מנכ”ל בינת תקשורת מחשבים, החדירה המואצת של השימוש בטכנולוגיה בעת הזו לתחומי השירותים, הפיננסים והתעשייה היא יתרון מבחינת חברות הייטק ועליהן לנצל אותו. “החסמים הגדולים ביותר אינם טכנולוגיים, לעתים הם פשוט קונספציה שמרנית; מגפת הקורונה משנה באחת את כללי המשחק”

משבר הקורונה עדיין בעיצומו והשלכותיו צפויות ללוות אותנו עוד חודשים רבים. סגירה כמעט הרמטית של המשק על שלל החברות, הקניונים, המלונות והמסעדות גרמה לעצירת המסחר. אולם דווקא בצל אחד המשברים הכלכליים והבריאותיים הגדולים של השנים האחרונות, מזהה אלון בן צור, מנכ”ל בינת תקשורת מחשבים, גם הזדמנויות לכמה שינויים חיוביים שיחולו בעולם.

לדברי בן צור, “המאה הנוכחית רצופה באירועים מכוננים, מהפכות ומשברים: משבר הבועה, מגפת ה-SARS, הסאב פריים, האביב הערבי, שינויי אקלים שיטפונות יובש ובצורת, הטכנולוגיות המשבשות, מהפכת הענן בעולם ה-IT וכעת מגפת הקורונה. זו מאה חדשה של מהפכות כלכליות, מדיניות וחברתיות שמשנה את כל הקונספציות שהכרנו והאמנו בהן עד כה”.

על כן, סבור בן צור כי בתקופה זו ייבחנו גם יכולות הניהול בארגונים, אשר תבואנה לידי ביטוי בהתמודדות עם תנאי אי ודאות. מנהלים שידעו לחיות ולפעול בסביבה כזו סביר שיצליחו יותר. “התקופה מייצרת המון שינויים המשפיעים וקשורים אחד בשני, צריך לשחרר קצת את ההגה בהתאם לתוואי השטח.”

בן צור, המעורה בעולם ההייטק אומר כי בין הסיבות לכך שהמשבר לא פגע בינתיים, משמעותית, בענף היא כי חלק מהחברות נהנות מחוסן כלכלי טוב יחסית, ובמקרים רבים גם מהנהגה ניהולית טובה. מרבית גופי ההייטק החזקים מתבססים על ראייה ארוכת טווח, חלקם פועלים בתחום השירותים בפתרונות X as a Service, המבוססים על הכנסה חודשית שוטפת והם נפגעים פחות.

הוא מציין כי בעולם הטכנולוגיה מאמצים מספר שנים את המושג Agility המבטא זריזות וגמישות, אלה הפועלים ליישם אותו יודעים להגיב טוב יותר ומהר יותר לשינויים המתהווים וגם להזדמנויות הנוצרות בעטיו של המשבר ולנצלם נכון לקידום העסקי. יחד עם זאת, חברות ההייטק אינן חסינות לאירועים הנוכחיים, הן חלק מהמשק ומהשוק העולמי ובמקום בו ירדו ביקושים גם חברות אלה עשויות להיפגע וכך גם עובדיהן.
בנוסף, “הניעור” המטלטל של הקורונה כמוהו כסופה התולשת את ענפי העצים החלשים, ומשחררת את היער לצמיחה מחודשת במרחב גדול יותר. שוק העבודה בישראל עמד עד לפני המשבר על שיעורי אבטלה השואפים לאפס. זו מציאות שחנקה את הצמיחה, הגדילה מאוד את עלויות השכר ומכאן את עלות המוצרים וכפועל יוצא הסיטה לא מעט פעילויות לארצות אחרות. בעקבות המשבר הנוכחי ישתחררו עובדים מתעשיות ושירותים שונים וחלקם יפנה להייטק, היצע העובדים יגדל אך הכוח יישאר בידי העובדים. כך שלמרות הכול נוסיף להיות שוק של עובדים ולא שוק של מעסיקים, כיוון שהשוק הישראלי משווע לעובדים מקצועיים. אותן חברות גדולות שיצלחו את המשבר יוכלו לאפשר לעצמן גיוס של עובדים ממעגלים חדשים, שטרם עבדו בו ואולי אף יעברו הסבה מקצועית – על מנת למלא את הביקוש שיהיה לעובדים בהייטק.

התייעלות ואימוץ טכנלוגיה לעבודה מהבית

אחד השינויים הדרמטיים ביותר שהתרחשו במסגרת המשבר הוא המעבר לעבודה מהבית. תוך מספר שבועות, כל העולם עבר לצורת עבודה חדשה. לא עוד פרילנסר או סטארט-אפ כזה או אחר שעובדים כך, אלא חברות ענק שמעבירות את עובדיהם לעבודה מהבית. בן צור אומר כי הכלים הטכנולוגיים התומכים בעבודה מרחוק נמצאים וזמינים זה מספר שנים ובכל זאת לא זכו להצלחה גדולה ולשימוש נרחב.

פתרונות בינת

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם