צרו קשר תנו פידבק
מאמרים

רתימת הכוח של Generative AI  (GenAI) לטובת אבטחת סייבר: איזון בין חדשנות אחריות

בנוף העצום של אבטחת סייבר, בו האיומים גדלים בהתמדה וההגנות חייבות להתפתח ללא הרף, הופעת AI Generative (GenAI) מייצגת חרב פיפיות.
20.03.2024
3 min
גיא חורש, מהנדס פריסייל בבינת תקשורת מחשבים
רתימת הכוח של Generative AI  (GenAI) לטובת אבטחת סייבר: איזון בין חדשנות אחריות

למרות התחלה ספקנית משהו של GenAI בשל פיתוח נוזקות ע”י כלי GEN AI דוגמת כתיבת נוזקה משתנה (פולימורפית)באמצעות  ChatGPT כפי שהציגו חוקרי סייבר של חברת CyberArk .

פתרונות מבוססי GenAI מציעים כיום שדרה מבטיחה של פתרונות לשיפור יכולות ההגנה שלנו. מאמר זה יסקור בקצרה את הפוטנציאל של GenAI בתחום אבטחת הסייבר: היתרונות, האתגרים והדרך לפריסה אחראית של פתרונות אבטחת סייבר מבוססי GenAI.

AI גנרטיבי (GenAI) התגלה ככלי רב עוצמה בתחומים שונים ואבטחת סייבר אינה יוצאת דופן. למרות שבאופן מסורתי GenAI נתפס כאיום פוטנציאלי, בשל יכולתו ליצור התקפות מתוחכמות הוא נחקר יותר ויותר למטרות הגנה במיוחד, שיפור יכולות זיהוי של התקפות.

מערכות אבטחה מסורתיות מסתמכות לרוב על זיהוי מבוסס חתימות, שפועל היטב נגד איומים ידועים אך נאבק בהתקפות חדשות. תוקפים מפתחים ללא הרף את הטקטיקות שלהם, מה שמקשה לשמור על עדכניות של מסדי נתונים של איומים.

אבטחת סייבר בעידן GenAI:

ניתן לאמן מודולי GenAI על מערכי נתונים עצומים של נתוני תקיפה קיימים, כולל דגימות תוכנות זדוניות, ניצול זדוני של קוד, טקטיקות דיוג והתנהגות אנומלית. זה מאפשר לפתרונות GenAI ללמוד את הדפוסים והמאפיינים הבסיסיים של פעילויות זדוניות.

יתרונות השימוש ב-GenAI לזיהוי תקיפה:

1. הפקת נתוני אימון מציאותיים: ניתן ליצור דוגמאות סינתטיות של התקפות חדשות שטרם נתקלו בהן, דבר אשר מרחיב את נתוני ההדרכה עבור מערכות אבטחה, מה שהופך אותן לגמישות יותר לאיומים המתפתחים.

2. זיהוי התקפות יום אפס Zero Day: על ידי הבנת ה”שפה” של קוד והתנהגות זדוניים, GenAI יכול לסמן פעילויות חשודות שעלולות לא להתגלות בשיטות מסורתיות.

3. תעדוף איומים: ניתח הנתונים שנוצרו כדי לתעדף ולסווג איומים פוטנציאליים על סמך חומרתם וסיכויי ההצלחה שלהם.

חסרונות

1. התקפות מבוססות GenAI: שחקנים זדוניים עלולים להשתמש ב-GenAI כדי לפתח מנגנוני הגנה נגדית המתחמקים מזיהוי על ידי מערכות אבטחה מופעלות על ידי בינה מלאכותית.

2. הטיה ויכולת הסבר : כמו כל מודל בינה מלאכותית, גם GenAI יכול לרשת הטיות מהנתונים עליהם הוא מאומן. זה חיוני להבטיח הוגנות ושקיפות בתהליך ההכשרה ולהבין את ההיגיון מאחורי התחזיות שלו.

בסך הכל, GenAI מציע פוטנציאל משמעותי לשיפור יכולות זיהוי התקפות. עם זאת, פיתוח ופריסה אחראיים הם חיוניים כדי לצמצם את הסיכונים הפוטנציאליים ולהבטיח הגנה יעילה מפני איומי סייבר מתפתחים.

שימושים במודלים של GEN AI

  • ניתן להשתמש במודלים שונים של GenAI, כולל רשתות יריבות, מקודדים אוטומטיים המעמידים שני מודלים של AI זה מול זה: האחד מייצר נתונים “מזוייפים” (למשל, קוד זדוני) והשני מנסה להבחין בינו לבין נתונים אמיתיים. VAEs לומדים את המבנה הבסיסי של נתונים אמיתיים כדי ליצור וריאציות הדומות להם.
  • ניתן להשתמש ב-GenAI כדי להרחיב באופן מלאכותי מערכי אבטחה קיימים על ידי יצירת וריאציות של איומים. זה עוזר למערכות אבטחה מסורתיות להיות חזקות יותר בזיהוי שינויים קלים בדפוסי תקיפה.
  • ניתן לעדכן מודלים של GenAI באופן רציף עם נתונים ומשוב חדשים. זה מאפשר להם להסתגל לנוף האיומים ההולך ומתפתח ולהישאר יעילים נגד התקפות חדשות.

דוגמאות ליישומים של Gen AI  מהעולם האמיתי:

1. ניתוח תעבורת רשת: GenAI יכול לנתח דפוסי תעבורה ברשת כדי לזהות חריגות שעלולות להצביע על פעילות זדונית, כגון חילוץ נתונים או ניסיונות גישה לא מורשית.

2. ניתוח תוכנות זדוניות: על ידי ניתוח המבנה וההתנהגות של דגימות תוכנות זדוניות ידועות, ניתן  ליצור גרסאות חדשות לאימון מערכות אבטחה לזיהוי משפחות תוכנות זדוניות שלא נראו בעבר.

3. זיהוי דיוג: ניתוח תוכן האימייל, מידע השולח וגורמים אחרים כדי לזהות דגלים אדומים עדינים המעידים על ניסיונות דיוג, גם כאשר תוקפים מנסים לעקוף מסננים מסורתיים.

הגברת האמון במערכות אבטחה מבוססות GenAI:

1. הפחתת התקפות יריבות: חוקרים מפתחים באופן פעיל טכניקות לאיתור ומניעת התקפות יריבות על מערכות אבטחה המופעלות על ידי AI. זה כולל שימוש במספר שיטות זיהוי ושיפור מתמיד של חוסנם של נתוני האימון.

2. הבטחת הוגנות והסבר: חיוני ליישם אסטרטגיות זיהוי הטיות והפחתה במהלך הפיתוח וההדרכה של מודלים של GenAI. בנוסף, שימוש בטכניקות AI (XAI) הניתנות להסבר יכול לעזור לאנשי אבטחה להבין כיצד המודל מגיע למסקנותיו, לטפח אמון ולאפשר קבלת החלטות מושכלת.

העתיד של GenAI בזיהוי מתקפות:

בעוד בפתרונות מבוססי-GenAI קיימת הבטחה עצומה במאבק מול איומי הסייבר המשתנים, מחקר ופיתוח מתמשכים הם חיוניים. ככל שהטכנולוגיה מתבגרת, צפו לראות בעתיד:

– דיוק ויעילות משופרים בזיהוי איומים.

– מנגנוני תגובה אוטומטיים המופעלים על ידי מערכות המופעלות על ידי GenAI כדי לצמצם התקפות במהירות.

– אינטגרציה עם פתרונות אבטחה אחרים לאסטרטגיית הגנה מקיפה ומרובדת.

לסיכום,  GenAI מייצג כלי רב עוצמה בארסנל אבטחת הסייבר, ומציע פתרונות חדשניים להתמודדות עם האתגרים ההולכים וגדלים של איומי סייבר. על ידי הכרה במלכודות הפוטנציאליות ויישום שיטות פיתוח אחראיות, ל-GenAI יש פוטנציאל לשפר משמעותית את היכולת שלנו להגן על עצמנו מפני התקפות סייבר מתפתחות.

פתרונות בינת

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם