צרו קשר תנו פידבק
מאמרים

כיצד יכולים ראשי רשויות לטפל ביותר יעילות באירועי טרור?

ראשי הרשויות המקומיות בישראל צריכים לחשב מסלול מחדש ולטפל ביעילות באירוע חירום ביטחוני, באמצעות מערכות שליטה ובקרה אחודות
29.10.2023
4 min
איתי וולר, מומחה למכירות IoT ומובייל בחברת בינת תקשורת מחשבים.
כיצד יכולים ראשי רשויות לטפל ביותר יעילות באירועי טרור?

פורסם לראשונה באתר PC אנשים ומחשבים

האירועים הקשים בדרום מהווים תמרור אזהרה לראשי ערים. מתוך הבנה כי אירוע חבלני קשה עלול לקרות בכל רגע, וכי הם קו ההגנה הראשון של התושבים, עליהם לנקוט שינוי מיידי באופן שבו הם מנהלים את פעילויות הערים בשגרה.

לצערנו, אירוע הטרור הנוראי שאירע בתחילת החודש מלמד אותנו שבזמן פיגוע על הרשות העירונית להכיל בעצמה את האירוע שבתחומה, לנהל אותו באופן ישיר, עקיף, מדויק ויעיל, ותוך כדי כך לספק הגנה לתושביה בזמן שהיא מסייעת לכוחות הביטחון בפעילויות הסיכול.

ניהול רשות עירונית בשגרה הינו אירוע מורכב מאוד, עיר היא “יצור” חי ונושם ולו חלקים רבים, הנעים ללא הפסקה, משתלבים זה בזה ומציבים אתגרים חדשים בכל יום. עובדים, תושבים ומבקרים מרכיבים את החלקים החיים של העיר; תשתיות, כלי רכב, אתרי בנייה, עסקים ועוד, מרכיבים את החלקים הדוממים. המשותף לכל מרכיבים אלו הוא הכמות האדירה של מידע אותו הם מייצרים, מידע הזורם בכל רגע נתון אל הרשות המנהלת. מידע שיש לנהל בזמן אמת, לאגור, לתחקר, לנתב, לזקק וכפועל יוצא להגיב, לטפל ולנהל את המרחב העירוני 24 שעות ביממה.

העוצמה של מערכות השליטה והבקרה באה לידי ביטוי בהיתוך המידע הרב המתקבל. המערכת יודעת לסנן, לתייג ולתעדף מידע רב, היא יודעת לשייך מידע מסוגים שונים לאותו אירוע


מורכב ככל שיהיה ניהול השגרה העירונית, אירוע טרור טורף את הקלפים ומביא איתו מגוון של אילוצים חדשים ללא התרעה מוקדמת. בזמן אירוע חירום, על המוקד העירוני להיות ערוך לעבור משגרה לחירום תוך דקות, לנהל באופן מדויק כוחות חירום והצלה, לטפל במידע הזורם ממקורות רבים, ולספק מידע והכוונה בזמן אמת לאזרחים ולכוחות הביטחון.

על כל זה נוספת שכבה של אי ודאות, הנובע מחוסר במידע מהימן על המתרחש בשטח – היכן במרחב העירוני מתרחש האירוע? מהי חומרתו? אילו נזקים כבר נגרמו? מה המידע הנכון להעביר לכוחות הביטחון וההצלה? ועוד אלמנטים רבים המשתנים בכל רגע.

המשותף לכל אלו היא ההבנה כי בזמן אירוע חירום, ניהול מידע בזמן אמת הוא המרכיב המרכזי והחשוב ביותר, והוא זה שיקבע את תוצאות האירוע.

לכך ישנם שלושה אספקטים עיקריים: קבלת מידע ממקורות רבים, היתוך המידע והעברת המידע בזמן אמת ובמהירות לכוחות החירום וההצלה.

קבלת מידע ממגוון מקורות, היתוכו והעברתו לכוחות בשטח

המוקד העירוני מקבל מידע ממקורות רבים. התושבים, העובדים והמבקרים בעיר מדווחים על המתרחש דרך קווי מרכזיית הטלפון של העירייה; מערכת ה-CRM (מערכת ניהול לקוחות) מקבלת פניות, הכוללות תמונות וקטעי וידיאו; סיירי ביטחון מדווחים במערכת הטקטית הביטחונית; ועוד.

על כל אלו נוספים חיישנים שונים הפרוסים בעיר, מערכות בקרה ואזעקה, מצלמות וידיאו במרחב הציבורי, נתוני חיישני תאורה, רעש ועוד. כל אלו מייצרים כמויות אדירות של מידע, שבזמן חירום עלולות לעוות את תמונת המציאות, וליצור עומס שלא ניתן לייצר דרכו תמונת אמת של המצב.  

היתוך המידע בעת חירום הוא מחויב המציאות. בזמן שגרה, לא נדרש היתוך מידע רב בזמן אמת, תוך יצירת תמונת מצב מדויקת בכדי להגיב על כל אירוע מיידית. האירועים מתועדפים ומטופלים לפי אמות מידה שונות באופן קיצוני מזה של אירוע חירום. כפועל יוצא, לא ניתן להכיל את כל אלו בזמן אירוע חירום, ולהתיך את כל המידע לתמונה עדכנית וברורה, המספקת תובנות מיידיות לצוותי החירום.

עודף המידע הזורם למוקד העירוני, בשילוב חוסר יכולת למצות ממנו את התובנות הנדרשות, מביא לכך שהכוחות בשטח האמונים על תגובה מיידית ואפקטיבית נמצאים תחת מסך עשן. הם נאלצים לפעול ללא מידע אמיתי ומדויק על המתרחש בשטח, ובכך נפגעת היכולת שלהם לנהל תגובה אפקטיבית במינימום משאבים. הדבר נכון לא רק לכוחות צבא ומשטרה, אלא גם לכוחות רפואת חירום, כבאות והצלה, צוותי טיפול בפגיעה בתשתיות קריטיות ועוד.


בעיית המידע בניהול עירוני היא אתגר לא רק לראשי רשויות בישראל, הנאלצים להתמודד עם אירועי טרור קשים. העניין מוכר גם בערים רבות בעולם, כאלו הנאלצות להתמודד עם מלחמות, דוגמת קייב באוקראינה; אלו המתמודדות עם אלמנטי הטבע, דוגמת טוקיו ביפן; ואף מגה-ערים הגדלות ללא הרף והופכות מורכבות יותר ויותר, דוגמת מקסיקו סיטי.

ערים אלו אמנם רחוקות זו מזו, ונאלצות להתמודד עם אתגרים שונים, אך הפתרון שהן בחרו בו על מנת להתמודד עם הבעיות הוא זהה – הקמת מערכת שליטה ובקרה עירונית אחודה. מערכת זו מטפלת בזמן אמת בכלל אתגרי המידע שפורטו כאן.

מערכות שליטה ובקרה מרכזיות יודעות לקבל מידע מערוצים ומקורות רבים. הן יודעות לקבלת מידע ויזואלי בזמן אמת ולערוך ניתוח בינה מלאכותית של הווידיאו, דיווחי התושבים, לחצני המצוקה, מידע מסיירים ואנשי ביטחון, חיישני IoT ועוד אמצעים רבים.

חשוב מכך, מערכות אלו יושבות מעל שאר המערכות העירוניות דוגמת ה-CRM העירוני, ויודעות לקבל גם מהן את המידע ולהציג אותו. מערכת השליטה והבקרה תדע לא רק לקבל מידע ממגוון עצום של מקורות, אלא גם לנהל אותו באופן דו-כיווני.

העוצמה של מערכות השליטה והבקרה באה לידי ביטוי בהיתוך המידע הרב המתקבל. המערכת יודעת לסנן, לתייג ולתעדף מידע רב, היא יודעת לשייך מידע מסוגים שונים לאותו אירוע, לדוגמה וידיאו ממצלמת רחוב המתעדת את האירוע, תוך כדי שתושב מתקשר למוקד לדווח עליו. המערכת יודעת לשייך את שניהם לאותו האירוע, לתייג אותו בזמן, להציב על מפה, למצות את עיקרי האירוע ולהציג אותו לאנשים הרלוונטיים לטיפול – במקרה הזה לכוחות הביטחון, מה שמאפשר תגובה מיידית.

במקביל לכל אלו, מתפקדת המערכת כמפיצת מידע לכוחות הרלוונטיים, והיא יודעת לא רק להעביר את המידע המזוקק והרלוונטי אלא גם להכווין באופן מדויק למיקום האירוע, לתקשר עם הכוחות דרך אפליקציית סמארטפון ולהעביר בחזרה למוקד מידע עדכני מהמגע עם המפגעים.

כיום מותקנות מערכות שליטה ובקרה עירוניות בכמה עשרות עיריות בישראל, אך רק במספר קטן מאוד שלהן המערכת מותקנת במוקד העירייה ומשמשת לניהול שוטף וחירום.

לצערנו, אירועי טרור וחירום הם חלק מהחיים באזור זה של העולם, ואירועים אלו אינם עתידים להיעלם מחיינו בקרוב. ולכן, ככל שרבים מקורות המידע השונים בגזרתנו, מערכת שליטה ובקרה עירונית מהווה את ליבת הניהול העירוני הן בשגרה והן בחירום. מערכת מרכזית זו מצילה חיים בחירום, בזמן שהיא מייעלת ומדייקת את פעילות העיר בשגרה.

פתרונות בינת

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם