צרו קשר תנו פידבק

מטאוורס ממתין לאפליקציה המנצחת

מטאוורס ממתין לאפליקציה המנצחת

הרעש סביב המטאוורס נוצר סביב דבר שלמעשה אינו חדש. המבוגרים שביננו בוודאי זוכרים את עולם ה- SecondLifeשהיה התגלמות ראשונה של החיבור בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי. הוא זכה לפופולאריות רבה בזמנו, אך הוא לא החזיק מעמד לאורך זמן. האם המטאוורס יצליח היכן שקודמיו נכשלו?

23.08.2022
2 min
ניב רז, CTO בחברת VMware ישראל. צילום: מיה כרמי דרור
מטאוורס ממתין לאפליקציה המנצחת

ראשית, הטכנולוגיה שעומדת לרשותנו כעת, היא אכן הרבה יותר מתקדמת, במיוחד בתחום המציאות המדומה (VR) והמציאות הרבודה (AR) והיא נוטעת ביטחון שעתיד המטאוורס מבטיח. שנית, התחזיות על צמיחת השוק מרקיעות שחקים. לפי בלומברג, שוק המטאוורס הגיע בשנת 2020 לשווי של 47.69 מיליארד דולר ועד שנת 2028 הוא צפוי לצמוח ליותר מ-800 מיליארד דולר. לפי JPMorgan  גודל שוק  המטאוורס יהיה יותר מטריליון דולר ואילו גולדמן זאקס מעריכים שהוא יצמח ל-12 טריליון דולר. שלישית,  חברות הענק שופכות תקציבי עתק לפיתוח התחום לרבות פייסבוק שמשקיעה 10 מיליארד דולר ואפיק גיימס שמשקיעה 1 מיליארד דולר.

החברות הללו  ואחרות רוצות להתמקם כחלוצות השוק וכחדשניות וליהנות מהיתרון התחרותי שטמון בכך. במובן המסחרי זהו פחד קלאסי מהחמצה עקב היעדרות (Fear of Missing Out). אלא שהצלחת המטאוורס לא תהיה תלויה רק בחברות הללו, אלא גם במשתמשים – והדרך לשם עוד ארוכה.

כל סקר מקרי יגלה כי אנשים  מתעניינים יותר בסרטים של מארוול מאשר במטאוורס. ואכן במחקר שערכה חברת VMware בהשתתפות אלפי משתמשים, התגלה שארבעה מתוך חמישה אנשים מאמינים  שהמטאוורס הוא לא יותר מאופנה חולפת שתסתיים בלא כלום. למעלה מחצי מהם (59%) לא מבינים אפילו מה זה בדיוק מטאוורס ולכן לא מפתיע שרק 11% מעוניינים לסייר ולהתנסות בעולם זה.

ממצאים אלה משקפים מגמה חברתית עמוקה. לאחר שנתיים של דיגיטליזציה כפויה ומוגברת, אנשים רוצים לבלות פחות זמן בעולם הווירטואלי ויותר במציאות. ישנה אף התנגדות לזמן מסך נוסף מעבר להכרחי. נוסף על כך, לאור החששות הרווחים לגבי פרטיות המשתמשים, רבים מסתייגים מהמטאוורס ושואלים את עצמם מי עומד מאחוריו, מה יתועד ומה לא ומה ישותף עם גורמים חיצוניים. כתוצאה מכך, אנו עדים לפער בין קצב אימוץ המטאוורס על ידי הצרכנים לבין התנופה העסקית שלה. השאלה הנשאלת היא מה צריך לעשות כדי לסגור את הפער?   

אם נסתכל על התפתחות הטכנולוגיה בראייה היסטורית – ממכונת הכתיבה ועד לאייפון, הם שינו בצורה משמעותית את ההתנהגות האנושית וסיפקו יתרונות מוכחים. אותו הדבר נדרש גם מהמטאוורס והמפתח לכך היא פיתוח אפליקציה סוחפת – Killer Application –  שתשנה את המטאוורס, כפי שגוגל שינתה את רשת האינטרנט ומשכה את המשתמשים אליה. זה מה שהופך את התקופה שלנו לכל כך מעניינת. נקודת המפנה תתרחש רק כאשר החומרה המתקדמת תשתלב עם אפליקציות, שישפרו את חיינו. כך יוכלו החברות שהשקיעו במטאוורס למנף את חזון שלו ולבנות מודל עסקי שייצור מקורות הכנסה חדשים. 

על אף ההתקדמות הרבה בתחומי ה-AR וה-VR, המהווים בסיס לחוויית המטאוורס, נדרשת עדיין הבשלה וחדשנות טכנולוגית כמו מעבר לרשתות 6G, שכיום היא עדיין רחוקה.

השנים האחרונות הזכירו לנו שמעל הכול אנחנו עדיין צריכים אחד את השני ואת המגע האנושי, כך שייתכן שבמקום  שהמשתמשים הפוטנציאליים של המטאוורס ינהרו אליו כדי לא להחמיץ אותו, הם יעדיפו בינתיים  להתבונן בו מהצד ולא ירגישו הפסד גדול, על אף המאמצים הגדולים של חברות הטכנולוגיה החלוצות המשקיעות בו.

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו
מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם