צרו קשר תנו פידבק

איך מגיעים להערכת שווי יותר גבוהה וגם שומרים על מלוא האחזקות?

איך מגיעים להערכת שווי יותר גבוהה וגם שומרים על מלוא האחזקות?

רכישת ציוד ושירותים עשויה להפחית את שווי החברה ואף לייצר חוב. המודל הפיננסי של הליסינג משמר את ההון בחברה ואף מסייע ליצור צמיחה והערכות שווי גבוהות.

25.01.2022
3 min
הלה שחר, מנהלת חטיבת המימון, טקליס שירותי מימון
איך מגיעים להערכת שווי יותר גבוהה וגם שומרים על מלוא האחזקות?

שינויים במודל רכישת הציוד בארגון מאפשרים לחברות הזנק וחברות טכנולוגיות לנצל באופן מיטבי את ההשקעות של קרנות הון הסיכון ומשקיעים פרטיים. כך, הסכום שגויס יכול לשרת את החברה זמן רב יותר ולאפשר לה להתפתח ללא "מחנק אשראי", הגורם לדילול מניות נוסף ליזמים. תחום ההייטק מחפש כיוון מחדש בשנים אלה למודל בוגר, המותאם לאסטרטגיית צמיחה ארוכת טווח.

כאשר חברת הזנק מגייסת הון, היא מציגה בפני המשקיעים את מקורות המימון הקיימים על בסיס הצורך בהפקת אב־טיפוס ראשוני או יצירת מוצר שיהיה מוכן לשוק לפני המתחרים. ההחלטות מתקבלות על בסיס תכנון לטווח הקצר, ולכן הסכום הנדרש עשוי להספיק רק עד ליצירת הגרסה הבאה. עובדה זו גורמת לחברות אלה לפנות שוב ושוב לגיוס הון נוסף על ידי קרנות הון סיכון, ולדילול חוזר ונשנה של היזמים המקורים ממניות החברה. בטווח הקצר, ייתכן ומדובר בהחלטה אסטרטגית המאפשרת צמיחה מהירה, אך בפועל אם החברה אינה מכוונת לאקזיט מהיר היזמים עשויים למצוא את עצמם בעמדת מיעוט כאשר מתקבלות החלטות דירקטוריון חשובות בחברה.

אם נבחן את התנהלות חברות ההיי-טק הבוגרות והוותיקות נגלה כי אלה שהשכילו לאתר פתרונות מימון נוספים, ותכננו באופן מיטבי את השקעת ההון שגייסו, הצליחו לשרוד זמן רב יותר. כאשר חברה מצליחה לגייס הון ממקורות שאינם בעלי מניות, באמצעות הלוואות חוץ-בנקאיות, ליסינג והלוואות בנקאיות לעסק, הערכת השווי שלה תהיה גבוהה יותר בטווח הארוך. כך, החברה יכולה להמשיך לפתח את המוצר עד לשלב שבו ניתן יהיה לייצר הכנסה רווחית מהפעילות העסקית עצמה.

שילוב בין גיוס הון ובניית חוב

אחת מהמגמות של השנתיים האחרונות הוא מגמת הצריכה הגוברת למוצרי טכנולוגיה המובילים לגידול משמעותי במכירות של חברות הייטק בוגרות בעלות מוצר מוכן. לכן, יזמים שנמצאים בשלבים הבוגרים של הסטארט-אפ, זמן קצר לפני השקת המוצר או לאחר ההשקה הראשונית יכולים לאתר פתרונות מימון גמישים חלופיים.

בשלב הזה, יש יתרון גדול למנהל כספים שיודע לשלב בצורה חכמה בין מקורות המימון הבנקאיים, אשראי חוץ בנקאי, הלוואות עסקיות ורכישה של מוצרים לארגון במודל של ליסינג. מודל זה מעצים את העוצמה הפיננסית של החברה, מאפשר לה לגדול ולצמוח באמצעות השקעה בכוח אדם מיומן וכן בבניית הפעילות העסקית עצמה ללא מחנק אשראי.

כסף חינם? המחיר הכואב של גיוס הון

כדי להבין את המחיר של גיוס הון באמצעות משקיעים כמו אנג'לים וקרנות הון סיכון חשוב להכיר בחשיבות של בעלות על החברה והנכסים הפיזיים והרוחניים שלה. בכל גיוס כזה שווי המניות בידם של היזמים יורד והם מאבדים חלק מהיכולת לקבל החלטות בעתיד. דירקטוריון החברה המייצג את המשקיעים מקבל החלטות אלה במקומם.

עד השלב שסטארט-אפ מפיק הכנסות הוא למעשה תלוי בהון שגייס, ולכן אם קצב שריפת המזומנים השנתי גבוה, היזמים יצטרכו לפנות לגיוס ממקורות נוספים תוך וויתור נוסף על שליטה בחברה. כאשר החברה נמצאת בשלבים מתקדמים בהפקת מוצריה, היא יכולה לגייס מקורות הון ממקורות נוספים כמו בנקים, שיכולים לראות דו"חות כספיים הממחישים כיצד החוב יוחזר בשנים הקרובות. למעשה, בשלב זה החברה אינה תלויה בחברות הון הסיכון כאלטרנטיבת המימון הבלעדית, משום שהסיכון בהשקעה בה פוחת.

ניהול חוב חכם – תוך שמירה על שליטה בחברה

כאשר מגייסים הון ממשקיעים או מקרנות הון סיכון יש להציג בפניהם תוכנית עסקית מפורטת כיצד תשמשו בכסף. אך, אם בעלי החברה משלבים מקורות מימון כמו הלוואות חוץ־בנקאיות ופתרונות ליסינג, הם יכולים לשמור על אותה כמות מניות שהייתה ברשותם (ללא דילול), תוך הגדלת תזרים המזומנים שבו יוכלו להשתמש בעתיד הקרוב. לשמירה על בעלות בחברה יש השלכות כלכליות מרחיקות לכת: כאשר החברה הופכת לרווחית, נתח גדול יותר מהרווחים יישאר בבעלות היזמים. אם החברה תימכר באקזיט לחברה אחרת, הם יקבלו שיעור גבוה יותר מהסכום שבו נמכרו.

ההיבט החיובי של פתרונות האשראי

כיום, בנקים רבים מזהים את הפוטנציאל של חברות ההזנק, ומקלים על מתן אשראי בנקאי למימון הפעילות. ניתן לבחור במגוון שימושים להלוואות החל מרכישת ציוד מחשוב ומלאי, הקמת חוות שרתים ופסי ייצור וכלה בהשקעה בכוח האדם בחברה.

בנוסף מנהלי כספים בחברות נוטים להשתמש בפתרונות אשראי חיצוניים על ידי חברות ליסינג מימוני או תפעולי המעניקות למעשה אפשרות להשתמש ברכב חברה או בפתרונות מחשוב בעלות חודשית, ולשלם עליהם לאורך זמן.

ליסינג לציוד IT – המודל שבו יבחרו חברות הייטק רבות בעתיד הקרוב

לא תמצאו חברת הזנק שאינה תלויה בפתרונות מחשוב לצורך הפעילות השוטפת עוד מהיום הראשון. רכישה של מחשבים, שרתים, פתרונות אבטחת מידע, או ציוד תקשורת הוא חלק בלתי נפרד מהציוד הזה. חלק מהחברות עושות טעות נפוצה ומשתמשות בכספי המשקיעים לרכישת ציוד ה-IT, ומוציאות סוכם גדול בעת ובעונה אחת. אך, כפי שלא כל חברת הייטק צריכה לרכוש רכב לכל מתכנת, כך גם חשוב לקבל אשראי ממוקד תחום באמצעות ליסינג לציוד IT. כך, החברה יכולה לשלם על הציוד לאורך זמן, לצרוך באופן גמיש רק את הטכנולוגיה הנדרשת בכל שלב בהתפתחותה וכל זאת בפריסת תשלומים נוחה. חשוב לזכור כי אם מדובר בליסינג תפעולי יש גמישות מלאה בכל מה שקשור להחלפת הציוד ועדכון טכנולוגי ואם מדובר בליסינג מימוני, הציוד נשאר בבעלות החברה בתום התשלום והופך לחלק בלתי נפרד מנכסיה.

שומרים על חלקכם במניות החברה תוך הגדלת הערכת השווי

מכאן, ניתן להבין את היתרון של ליסינג ופתרונות אשראי חלופיים לגיוס הון, תוך הגדלת שווי בחברה באמצעות בניית נכסים פיזיים (ציוד) וכן זירוז קצב הצמיחה של החברה. כל זאת מתבצע ללא דילול של ההון, ומיקסום ההשקעה האחרונה שהתקבלה בחברה. זכרו, כי ככל שקצב שריפת המזומנים של החברה יורד, כך ניתן להגיע לפעילות רווחית או אקזיט בפחות סבבים של גיוס הון.

לסיכום, חברות סטארט-אפ רבות מתחילות לשנות את האסטרטגיה הפיננסית שלהן, עוד בתחילת דרכן, ומאתרות מקורות הון נוספים שיאפשרו להתפתח באופן מיטבי לטווח הארוך בלי לאבד את האחזקה של מניות החברה.

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו
מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם