צרו קשר תנו פידבק
מאמרים

"הענן הריבוני הוא נקודת ציון בהתפתחות הענן בישראל"

VMware ובינת תקשורת מחשבים השיקו לאחרונה את הענן הריבוני בישראל, אשר מיועד להגביר את ביטחונם של ארגונים מקומיים להעביר נתונים רגישים לענן. בכך ישראל צועדת בעקבות מדינות רבות בעולם בהן הוסמכו עד היום עשרות עננים ריבוניים
26.3.23
4 min
יואל צפריר, פורסם ב-The Marker
"הענן הריבוני הוא נקודת ציון בהתפתחות הענן בישראל"

ענן ריבוני או סוברני (Sovereign Cloud) הוא נושא שזוכה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות, בעיקר לאור הצורך הגובר של ממשלות וארגונים גדולים לשמור ולעבד את נתוניהם הרגישים ביותר בצורה המאובטחת ביותר ותחת רגולציה (אסדרה) אחת. דרישה זו לאבטחה מוגברת, תחת דיני מדינה אחת, לא צריכה להפתיע. אמנם השימוש במחשוב ענן הוא עניין מחויב המציאות, אך השליטה וההגנה על מידע המאוחסן בענן נתונה בידי צדדים שלישיים הממוקמים במדינות שונות וכך על בעלי הענן וספקיהם לציית לחוקים בין-לאומיים המחלישים את השליטה במידע באופן מהותי. ארגונים ישראלים, כמו ארגונים בכל העולם, משלמים על כך מחיר כבד, שכן הפריסה העולמית חושפת אותם לרגולציה, חוקים ופסיקות של המדינה שבה שוכן מטה חברת הענן.

שני אירועים מרכזיים הניעו את הצורך בענן ריבוני. תקרית תוכנית פריזמה משנת 2010, וחשיפת ניצול נתוני משתמשים מחברות ענק כגון אפל וגוגל על-ידי ה-NSA האמריקאי משנת 2013.

על-פי מחקר שהזמינה VMware מחברת Vanson Bourne, הריבונות על הדאטה היא אחד האתגרים הגדולים הניצבים בפני ארגונים, כאשר 95% מהם הודו שהיא מהווה מקור לדאגה. במחקר שהקיף כ-6,000 ארגונים ברחבי העולם נמצא שרבים מהם לא מצליחים לציית לרגולציה בתחום הריבונות על המידע. אלה מהם שאינם מצליחים בכך אף נאלצים לשלם קנסות בהיקף של מאות מיליוני דולרים וסובלים מפגיעה במוניטין שלהם בשל פשרה על המידע. כיום יש ליותר מ-100 מדינות חוקים המגדירים את האופן שבו יש לנהל ולאחסן את הדאטה וחוקים רבים משתנים כל העת.

אלון בו צור, מנכ"ל בינת תקשורת

חוץ מצורת האחסון, הרגולציה לעיתים אף מחייבת לשכפל נתונים בתוך גבולות המדינה הזרה ומגבילה את ניוד הנתונים ושיתופם עם מדינות אחרות שבהן חלים חוקי פרטיות ודאטה אחרים. ארגונים רבים מתקשים להתמודד עם סבך הרגולציות של מדינות וכאמור, עקב הפרות הם מחויבים בקנסות שמגיעים לעתים למאות מיליוני דולרים.

לשמור בביטחה מידע רגיש
על רקע זה הודיעה לאחרונה חברת VMware יחד עם בינת תקשורת מחשבים על השקה בארץ של הענן הריבוני הראשון בישראל. בשתי החברות הבהירו, כי הדבר נדרש לאור שילוב של נסיבות: העלייה בכלכלת המידע בישראל ביחד עם הסביבה המשתנה של תקנות הרגולציה ביחס להגנה על הנתונים.

"הענן הריבוני הוא תפישה חדשה, שמאפשרת לארגונים, לרבות ממשלות ותעשיות עתירות רגולציה כמו פיננסים ובריאות, לעבד ולשמור בביטחה מידע רגיש, שכפוף ומציית לחוקי המדינה שבה הוא שוכן בלבד", מבהיר שלומי אביב, מנכ"ל VMware ישראל.

שלומי אביב | צילום: ניב קנטור

"הענן הריבוני, על שלל מאפייניו הייחודים, הוא בסיס מצוין לצמיחת הכלכלה הדיגיטלית הזקוקה לבעלות מלאה על הדאטה, נטרול חששות מהתערבות של מדינות בדאטה ורמות גבוהות מסוגן של זמינות, פרטיות ואבטחה", הוא מוסיף.

אביב מעריך, כי מסחור הערך הטמון בדאטה יהיה קל ומהיר יותר וארגונים בישראל יוכלו להתמקד בצמיחה ללא דאגות האופייניות לעננים רגילים. לדבריו, "בינת היא שותפה רבת ערך בהשקה חשובה זו, שהיא נקודת ציון בהתפתחות הענן בישראל".

"הענן של בינת הוסמך על-ידי חברת VMware בשני תחומים: VMware Cloud Verified ו-Sovereign Cloud המאפשר לבינת להציע שירותי ענן ייחודיים בישראל באמצעות הענן הריבוני", מפרט אלון בן צור, מנכ"ל בינת תקשורת. ״ההסמכה חייבה עמידה בתנאים טכנולוגיים מורכבים בתחום אבטחת המידע, חציצה בין סביבות שונות והגנה על מידע. הענן הריבוני מאפשר לספק שירות מותאם לצרכים של הלקוחות, עם סקלביליות וגמישות תוך עמידה בתנאי הרגולציה ואחסון המידע כאן בישראל״.

מאפשר שיתוף נתונים מאובטח
ענן ריבוני יכול ללבוש צורות רבות ומגוונות – מענן פרטי המופעל על-ידי סוכנות ממשלתית ועד לעננים ציבוריים המנוהלים על-ידי ספקי צד שלישי. אמנם לארכיטקטורת הענן הריבוני וסוג השירותים המסופקים באמצעותו מופעים רבים, אך לכולם תכונה אחת עיקרית – הענן הריבוני מאפשר לבעלי הענן לשלוט באופן מלא בתשתית הענן ובמידע המאוחסן ומעובד בו ואף להגדיר מדיניות גישה, אבטחה ופרטיות ייחודית להם.

בהגדרה, למדינות אחרות אין גישה לדאטה הנמצא בענן הריבוני והוא אינו כפוף לחוקיהן. כן מבטיח הענן הריבוני שכל תביעה משפטית נגד חברה מקומית תידון בבתי משפט במדינה ולא בחו"ל. באופן זה הענן הריבוני מנטרל את החששות של ארגונים מפני חקיקה של מדינות אחרות המחייבת אותם לאחסן ואף לשכפל נתונים בתוך גבולות המדינה ומגבילה את ניוד הנתונים ושיתופם עם מדינות אחרות שבהן חלים חוקי פרטיות ודאטה אחרים.

מחקר חדש של IDC חשף את האטרקטיביות של הענן הריבוני בקרב מדינות אירופה, כבר בשלב ראשוני זה של התפתחות התפישה. על-פי המחקר, 21% מהארגונים ביבשת מעוניינים ביכולות של ענן ריבוני, בראשם ארגוני ממשלה, מוסדות פיננסים, ייצור, קמעונאות והפצה ועוד.

זמינות, אבטחה והפרדה לוגית
ב-VMware ובבינת מזכירים, כי הענן הריבוני גם מבטיח זמינות ברמה של TIER 3 והוא פועל בסביבה מאובטחת לחלוטין. הוא מחזק את אבטחת הנתונים ואת פרטיות הלקוחות ומגדיל את זמינות השירותים, מהירות התגובה והגישה. לצד רמות חדשות של אבטחה פיזית, הענן הריבוני מתאפיין בהפרדה של התקשורת מקצה לקצה בתקן גבוה ועם הפרדה לוגית בין סביבות של לקוחות.

"ההצלחה המסחררת של הענן הציבורי, באמצעות חברות כמו אמזון, מיקרוסופט, גוגל, אורקל ואפילו עליבאבא פתחה לכל חברה בעולם גישה לטכנולוגיות מתקדמות, המאפשרות לפתח מוצרים ושירותים באמצעות שירותים ענניים", מסכמים בשתי החברות. "הרעיון הוא להמשיך בכך, תוך מיצוי היתרונות שמעניק הענן הריבוני: חיסכון בעלויות וניהול ייעודי, משילות מוחלטת של בעלי הענן במידע המאוחסן ומעובד בו ו-וודאות משפטית מוחלטת באשר לחוקים, לתקנות, לכללים, לצווים ולהוראות המינהל שיחולו על המידע המאוחסן בענן".

פתרונות בינת

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם