צרו קשר תנו פידבק
מאמרים

ענן ריבוני בישראל, מה היתרונות? ולמי זה כדאי?

ענן ריבוני או סוברני (Sovereign Cloud) הוא נושא שזוכה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות, בעיקר לאור הצורך הגובר של ממשלות וארגונים גדולים לשמור ולעבד את נתוניהם הרגישים ביותר בצורה המאובטחת ביותר ותחת רגולציה (אסדרה) אחת.
31.07.2023
2 min
ענן ריבוני בישראל, מה היתרונות? ולמי זה כדאי?

הדרישה לאבטחה מידע ונתונים מוגברת, תחת דיני מדינה אחת, לא צריכה להפתיע. אמנם השימוש במחשוב ענן הוא עניין מחויב המציאות, אך השליטה וההגנה על מידע המאוחסן בענן נתונה בידי צדדים שלישיים הממוקמים במדינות שונות וכך על בעלי הענן וספקיהם לציית לחוקים בין-לאומיים המחלישים את השליטה במידע באופן מהותי. ארגונים ישראלים, כמו ארגונים בכל העולם, משלמים על כך מחיר כבד, שכן הפריסה העולמית חושפת אותם לרגולציה, חוקים ופסיקות של המדינה שבה שוכן מטה חברת הענן.

על-פי מחקר שהזמינה VMware מחברת Vanson Bourne, הריבונות על הדאטה היא אחד האתגרים הגדולים הניצבים בפני ארגונים, כאשר 95% מהם הודו שהיא מהווה מקור לדאגה. במחקר שהקיף כ-6,000 ארגונים ברחבי העולם נמצא שרבים מהם לא מצליחים לציית לרגולציה בתחום הריבונות על המידע. אלה מהם שאינם מצליחים בכך אף נאלצים לשלם קנסות בהיקף של מאות מיליוני דולרים וסובלים מפגיעה במוניטין שלהם בשל פשרה על המידע. כיום יש ליותר מ-100 מדינות חוקים המגדירים את האופן שבו יש לנהל ולאחסן את הדאטה וחוקים רבים משתנים כל העת.

מה זה ענן ריבוני – Sovereign Cloud ?

הענן הריבוני הוא תפישה חדשה, שמאפשרת לארגונים, לרבות ממשלות ותעשיות עתירות רגולציה כמו פיננסים ובריאות, לעבד ולשמור בביטחה מידע רגיש, שכפוף ומציית לחוקי המדינה שבה הוא שוכן בלבד.

הענן הריבוני מאפשר לספק שירות מותאם לצרכים של הלקוחות, עם סקלביליות וגמישות תוך עמידה בתנאי הרגולציה ואחסון המידע כאן בישראל.

ענן ריבוני יכול ללבוש צורות רבות ומגוונות – מענן פרטי המופעל על-ידי סוכנות ממשלתית ועד לעננים ציבוריים המנוהלים על-ידי ספקי צד שלישי. אמנם לארכיטקטורת הענן הריבוני וסוג השירותים המסופקים באמצעותו מופעים רבים, אך לכולם תכונה אחת עיקרית – הענן הריבוני מאפשר לבעלי הענן לשלוט באופן מלא בתשתית הענן ובמידע המאוחסן ומעובד בו ואף להגדיר מדיניות גישה, אבטחה ופרטיות ייחודית להם.

בהגדרה, למדינות אחרות אין גישה לדאטה הנמצא בענן הריבוני והוא אינו כפוף לחוקיהן. כן מבטיח הענן הריבוני שכל תביעה משפטית נגד חברה מקומית תידון בבתי משפט במדינה ולא בחו”ל. באופן זה הענן הריבוני מנטרל את החששות של ארגונים מפני חקיקה של מדינות אחרות המחייבת אותם לאחסן ואף לשכפל נתונים בתוך גבולות המדינה ומגבילה את ניוד הנתונים ושיתופם עם מדינות אחרות שבהן חלים חוקי פרטיות ודאטה אחרים.

מחקר חדש של IDC חשף את האטרקטיביות של הענן הריבוני בקרב מדינות אירופה, כבר בשלב ראשוני זה של התפתחות התפישה. על-פי המחקר, 21% מהארגונים ביבשת מעוניינים ביכולות של ענן ריבוני, בראשם ארגוני ממשלה, מוסדות פיננסים, ייצור, קמעונאות והפצה ועוד.

השקת הענן הריבוני הראשון בישראל

על רקע העלייה בכלכלת המידע בישראל ביחד עם הסביבה המשתנה של תקנות הרגולציה ביחס להגנה על הנתונים חברת VMware יחד עם בינת תקשורת מחשבים השיקו את הענן הריבוני הראשון בישראל.

הענן הריבוני גם מבטיח זמינות ברמה של TIER 3 והוא פועל בסביבה מאובטחת לחלוטין. הוא מחזק את אבטחת הנתונים ואת פרטיות הלקוחות ומגדיל את זמינות השירותים, מהירות התגובה והגישה. לצד רמות חדשות של אבטחה פיזית, הענן הריבוני מתאפיין בהפרדה של התקשורת מקצה לקצה בתקן גבוה ועם הפרדה לוגית בין סביבות של לקוחות.

יתרונות הענן הריבוני בישראל:

  • רמות גבוהות מסוגן של זמינות, פרטיות ואבטחה: TIER-3
  • נטרול חששות מהתערבות של מדינות זרות בדאטה
  • וודאות משפטית מוחלטת באשר לחוקים, לתקנות, לכללים, לצווים ולהוראות המנהל שיחולו על המידע המאוחסן בענן.
  • חיסכון בעלויות ושרות מנוהל בשפה העברית

פתרונות בינת

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם