צרו קשר תנו פידבק
מאמרים

האם הבינה מלאכותית עלולה להשפיע על הבחירות בישראל ולהפוך אותן לזירת קרב ?

נכון לכתיבת שורות אלה, המצב הפוליטי בישראל דינמי, וייתכן שתתרחש התפתחות בלתי צפויה שתביא לקיום בחירות מוקדמות בשל המצב הביטחוני מאז ה 7 באוקטובר, כישלון המגזר הציבורי בטיפול בעורף, המצב הכלכלי והתסיסה החברתית בעקבות הדרישה לשוויון בנטל.

14.04.2024
3 min
גיא חורש, מהנדס פרי סייל בחטיבת הסייבר ואבטחת המידע בבינת תקשורת
האם הבינה מלאכותית עלולה להשפיע על הבחירות בישראל ולהפוך אותן לזירת קרב ?

נושא הבחירות טומן בחובו את החשש ההולך וגובר מפני התערבות חיצונית בדומה לאירועים בהם ארה"ב הברית האשימה את רוסיה בהתערבות בבחירות לנשיאות ארה"ב, וכן כפי שבריטניה מאשימה את סין באופן רשמי באחריות למתקפת הסייבר נגד ועדת הבחירות המרכזית ולחדירה לפרטים האישיים של עשרות מיליוני בעלי זכות בחירה

שחקנים מדינתיים, כמו סין, איראן ורוסיה, עשויים לנסות להשפיע על תוצאות הבחירות באמצעות מתקפות סייבר מתוחכמות, הפצת מידע כוזב ותעמולה, ואפילו ניסיונות פריצה למערכות ההצבעה.

אחד הכלים החזקים ביותר שעומדים לרשותם של שחקנים אלו הוא בינה מלאכותית (AI). AI יכולה לשמש למגוון רחב של משימות זדוניות, כגון:

  • זיהוי וניצול פגיעויות במערכות ההצבעה: מערכות ההצבעה הדיגיטליות זכו לפופולריות גדולה בשנים האחרונות, בעיקר בזכות יתרונותיהן ביעילות, נוחות ואבטחת נתונים משופרת. אך יחד עם זאת, הן מוצפות באיומי סייבר שיכולים לפגוע בתקינותן ובאמינות תוצאות הבחירות. באמצעות שימוש ב AI התוקפים יכולים לנתח קוד בחיפוש אחר פגמים ופגיעויות, ואף לפתח תוכנות זדוניות מותאמות אישית שנועדו לנצל אותן.
  • הפצת מידע כוזב ותעמולה: בינה מלאכותית (AI) יכולה לשמש להפצת מידע כוזב ותעמולה בבחירות בדרכים רבות כגון: יצירת "דיפ פייקים" – סרטונים או הקלטות שמעוותים המציגים דמויות ציבוריות אומרות או עושות דברים שלא אמרו או עשו. AI יכולה גם לשמש ליצירת בוטים ברשתות חברתיות שיפיצו מידע כוזב ותעמולה.
  • מניפולציה של דעת הקהל: בינה מלאכותית (AI) יכולה לשמש למיפוי וניתוח רגשות הציבור, כגון כעס, פחד או שמחה, באמצעות ניתוח של פוסטים ברשתות חברתיות, כתבות חדשות ועוד. מידע זה יכול לשמש לזיהוי קהלים ספציפיים שפגיעים למסרים מסוימים.

בינה מלאכותית (AI) יכולה לשמש ליצירת מסרים מותאמים אישית שנועדו להשפיע על דעתם של אנשים. לדוגמה, AI יכולה ליצור מודעות פרסומת שונות לאנשים שונים בהתבסס על רגשותיהם, ערכיהם והאמונות שלהם.

השלכות:

השלכות מניפולציה של דעת הקהל באמצעות AI עלולות להיות חמורות:

  • פגיעה באמון הציבור במערכת הפוליטית: אנשים עלולים לאבד אמון במערכת הפוליטית אם הם יאמינו שהיא מושפעת על ידי מניפולציות של AI.
  • הקצנה פוליטית: מניפולציה של דעת הקהל יכולה להוביל להקצנה פוליטית ולשיסוי חברתי.
  • פגיעה בדמוקרטיה: מניפולציה של דעת הקהל עלולה לפגוע בתהליך הדמוקרטי ולערער את יסודות הדמוקרטיה.

דרכי התמודדות מפני מתקפות, הפצת מידע כוזב ותעמולה באמצעות בינה מלכותית (AI):

כדי להגן על מערכת הבחירות מפני התקפות. בין היתר, ניתן לרתום את טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית (AI) כדי:

  • זיהוי וניטור מתקפות סייבר: בינה מלאכותית (AI) יכולה לנתח נתוני רשת, תעבורת מידע ופעילות בזמן אמת כדי לזהות חריגות העשויות להצביע על מתקפה מתפתחת. כך, AI מאפשר זיהוי מוקדם של איומים ואף מאפשרות לטפל בהם לפני שיצליחו לגרום לנזק רב.
  • הגנה על מערכות ההצבעה: בינה מלאכותית (AI) יכולה לשמש לחיזוק אבטחת מערכות ההצבעה וספירת הקולות, ולזיהוי ניסיונות פריצה, ובכך לסייע במניעת התערבות לא רצויה בתהליך הבחירות. על ידי ניתוח נתונים וזיהוי אפשריות לפריצה, AI מסייע להבטיח תהליך הצבעה בטוח ואמין.
  • להילחם במידע כוזב ותעמולה: בינה מלאכותית (AI)  לסייע בהתמודדות עם מידע כוזב ותעמולה על ידי זיהוי והסרת בוטים ברשתות חברתיות. AI יכול לסייע בהפצת מידע אמין ובמניעת הפצת מידע שקרי או מטעה. על ידי זיהוי חשבונות מזויפים ופעילות לא אמינה ברשתות חברתיות, הבינה המלכותית (AI) מקדמת את השימוש במידע נכון ואמין בסביבת האינטרנט.

המלצות

הנה מספר המלצות שראוי ליישם:

  • האצת מחקר ופיתוח בתחום הסייבר: שיתמקד בפיתוח טכנולוגיות AI מתקדמות להגנה על מערכות קריטיות מפני מתקפות סייבר.
  • העלאת המודעות הציבורית לאיומי סייבר, חינוך והדרכה: יש להגביר את מודעות הציבור לאיומי הסייבר, וכן חשוב ללמד את הציבור כיצד לזהות ולדווח על מידע כוזב ותעמולה, וכיצד להגן על עצמו מפני מתקפות סייבר.
  • חיזוק שיתוף הפעולה הבינלאומי: שיתוף פעולה בין מדינות הוא חיוני כדי להתמודד עם איומים גלובליים כמו סייבר וטרור.

סיכום

בחירות הן תמיד עניין גורלי ומשפיעות על חיינו. הבחירות הבאות יהיו מבחן משמעותי ליכולת של ישראל להתמודד עם איומים של סייבר בעידן של בינה מלאכותית. ההצלחה בהגנה על מערכת הבחירות מפני התערבות חיצונית תלויה בשיתוף פעולה הדוק בין גורמי הביטחון, מערך הסייבר הלאומי, גורמי ממשל, אקדמיה וחברות טכנולוגיה.

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו
מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם