צרו קשר תנו פידבק
מאמרים

מהו הקמפוס החכם וכיצד ישפיע על סביבת הלימודים והעבודה העתידיים?

מקומות העבודה והלימודים העתידיים יהיו שונים בתכלית מאלו המוכרים לנו. פיתוחים טכנולוגיים דיגיטליים חכמים יהפכו את השהיה לאיכותית, פרודוקטיבית ויעילה
23.01.2022
4 min
דרור מרום, מנהל יחידה עסקית IoT ו-Wireless , בינת תקשורת מחשבים
מהו הקמפוס החכם וכיצד ישפיע על סביבת הלימודים והעבודה העתידיים?

הבניין בו תעבדו מחר יהיה שונה ומתקדם באופן מהותי מהבניינים המוכרים לכם כיום, אלו המורכבים מקורות ברזל, זכוכית ובטון. מבנה העתיד בו תעבדו יהיה דיגיטלי, אינטראקטיבי וחכם, אשר משפר ומשפיע על חייהם של היושבים והמבקרים בו. אתם תהיו בקשר יומיומי עם מערכות הבניין – הוא יכוון אתכם לחניה אופטימלית ונוחה, יקצה לכם חדר ישיבות בשעה היעודה, יספק לכם מידע באפליקציה ועל גבי המסכים הפזורים, יכוון את מיזוג האוויר, ישלוט במערכת הצללת החלונות ובחלקים נוספים במשרד לפי ההעדפות שלכם, וכמובן, יזכיר לכם על השעה בה ביקשתם לאכול בקפיטריה.

בניין מתקדם זה נקרא כיום קמפוס חכם. הוא מתחיל את חייו כבר בשלב התכנון, בו קובעים כיצד תשתיות הבניין יתמכו במערכות המתקדמות אשר יותקנו בו וינהלו אותו, ולאחר מכן בשלב הבניה בו מתקינים את התשתית החכמה שתעצב ותשפר את חייהם של אנשים המבקרים בו, ושל קהילת העובדים הבאה עימו במגע.

אז מהו קמפוס חכם?

קמפוס חכם הוא בניין מתקדם שייעודו להקל על חיי האדם בעזרת טכנולוגיה מורכבת וחכמה, לשפר את סביבת העבודה, ולייעל ולהוזיל את עלויות התפעול היומיומי שלו.

הגישה המנחה של הקמפוס החכם הינה מיקוד באנשים, מהרגע בו הם באים לבניין ועד ליציאתם. לקמפוס החכם תהיה יכולת לקבוע את אחוז כוח העבודה בתוך הבניין בכל זמן נתון ולהתאים אוטומטית את הגדרות המתקנים שלו לפי המשוב והצרכים שלהם – מהרשת האלחוטית, התאורה, החשמל, החניות, מיזוג האוויר, חדרי הכושר וחדרי האוכל, הקמפוס החכם מעמיד את האנשים במרכז.

אז מה הם המאפיינים הייחודיים לקמפוס החכם?

בלתי נראה – התשתיות, הטכנולוגיות, ומערכות הניהול מוטמעות בבניין בצורה טבעית אשר אמורה לעבוד ללא צורך בהסברים ותמיכה שוטפת. המטרה של מבנים חכמים היא לנהל, ללמוד, לצפות ולהתאים, ללא צורך בהתערבות או הכרה של המשתמשים בהם. ניהול תפוסה בחדרי ישיבות ובעמדות עבודה, ניטור איכות האוויר, בקרה על טמפרטורות החדר, ניהול תאורה והצללה, ניצול אנרגיה ומים ניתנים להתאמה בקלות ובאופן אוטומטי על סמך חיישנים וצגים, ומערכות הניהול עושה שימוש באנליטיקות מתקדמות לטיוב של כלל המידע המצטבר.

למידה – הבניין החכם לא רק מעוצב עבורנו המשתמשים, הוא מכיר אותנו. כל חיישן, מסך מגע, ומתג המותקנים בבניינים אלו ישולבו במערכת ניהול מבנה מרכזית, אשר תוכל ללכוד כל תנועה בתוך הבניין, ולאפשר לבניין לשנות את הגדרותיו באופן אוטומטי, ולכוון את עצמו באופן רציף כדי לייצר חוויה פרסונלית לכל דייר בקמפוס.

עלות – הקמפוס החכם מייעל ומטייב את תהליכי ניהול הבניין והאנשים, כך שהחיסכון בעלויות האנרגיה, התפעול וניהול כוח האדם מביאים בהכרח להחזר השקעה מהיר.

ערך אנושי – עם זאת, ההחזר על ההשקעה (ROI) עבור בנייני העתיד אינו רק פיננסי, הוא מקיים סביבת עבודה ומחיה מתקדמת המייצרת ערך רב לעובדים בשוק העבודה המודרני, ובעיקר בסביבת ההייטק והסטרטאפ בו כל חברה מתחרה על כוח אדם איכותי ומיומן.

שמירה על פרטיות העובדיםמערכות הקמפוס החכם אינן ממוקדות בעובד באופן פרטני אלא במאפייני הפעילות שלו, והמערכת אינה אוגרת מידע פרטני.

משוואת השקעה חדשה

קמפוס חכם מייצר לאורך זמן החזר השקעה בגלל האופן בו הוא מייעל את תפעולו השוטף. מיזוג ותאורה נדלקים בחדרי ישיבות רק לקראת תחילת שימוש בהם, ונכבים מיד בסיומם, מערכות חניה מתקדמות מחשבות בכל יום את החניות הנחוצות ומפנות אליהם את העובדים כבר בצאתם מביתם, והארוחות בחדרי האוכל והקפיטריות מתחשבות במספר האנשים אשר מגיעים בכל יום, שומרות על הסדר, הרצונות וצרכי האכילה הספציפיים לכל אחד.

קמפוס חכם מסייע לחיסכון בהוצאות תפעול אנרגיה של כ- 25% מבניין רגיל מקביל אשר אין בו מערכות חכמות.

אולם ההחזר על השקעה (ROI) של הקמפוס החכם אינו נמדד רק לפי רווחים כספיים, זהו חישוב הרבה יותר מורכב הדורש הערכה הוליסטית ומלאה יותר של ניהול מבנה מתקדם, שתכלול חיסכון באנרגיה, תמריצי מס והטבות לא פיננסיות כגון שיפור בפריון ורווחת העובדים, השומרת על איכות הסביבה, ועוד. אמנם לא ניתן לכמת את ההטבות הלא כספיות הללו לפי מספרים ורווחים כספיים, אך הם נושאים תשואה אמיתית ובלתי יסולא בפז על ההשקעה של העסק בטח בעידן של היום.

הערך מתחיל בשלב התכנון

קמפוסים חכמים מתחילים את חייהם כבר בשלב התכנון בו מתכננים את המערכות המתקדמות ביחד עם התשתיות התומכות בהן. ואכן אנו רואים כי בעולם גופים רבים בעולם כבר החלו בבנייה או בהסבה למבנה חכם, בהם בנייני משרדים, מתקני בריאות, בתי חולים, מבני אקדמיה, בנקים, אצטדיונים ועוד סוגים רבים אחרים של ארגונים וחברות.

השקעה בקמפוסים חכמים ומתקדמים פירושה תכנון לעתיד. מבנים המיועדים לתוכניות לטווח קצר של ארגון עלולים להיות מיושנים ולא יעילים. ראייה ארוכת טווח, לעומת זאת, מובילה לעיצוב מתוך מחשבה על העתיד, הגמישות ותאימות לעידן הטכנולוגי בו אנו חיים כיום.

תכנון קמפוס חכם

יצירת בניין חכם, או הפיכת בניין קיים לחכם, מתחילה בחיבור מערכות ליבה כגון תאורה, מדי כוח, מדי מים, משאבות, חימום, אזעקות אש ומפעלי צ'ילרים עם חיישנים ומערכות בקרה. בשלב מתקדם יותר, אפילו מעליות, מערכות בטחון ומערכות גישה יכולים להפוך לחלק מהמערכת.

לכל אלו מוסיפים מערכות איכות חיים מתקדמות, דוגמת חניה חכמה, ניהול חדרי אוכל, ניהול חדרי ישיבות, ניהול חדרי ומתקני כושר, ניהול לוקרים, מסכים חכמים המציגים מידע לעובדים ולמבקרים ועוד.

את כל מגוון המערכות והטכנולוגיות האלו מנהלת מערכת ניהול אחת, ה- IBEMS. מערכת ניהול מבנים מתקדמת, המתחברת לכל המערכות והטכנולוגיות השונות המרכיבות את הבניין ולנהל אותן באופן רצוף המהווה ממשק פשוט למשתמש.

המערכת מתבססת על תהליכי "יום בחיי עובד" (a day in a life) ומבצעת אופטימיזציה ואינטגרציה לכל תהליך מוגדר וחוצה את כלל מערכות הארגון.

אם החיישנים הם השלד, המערכות הטכנולוגיות הן העצבים, אז ה- IBEMS היא המוח המתקדם של המבנה. המערכת יודעת ל"דבר" ולנהל את כל המערכות שתחתיה, לחשוב ולתכנן, ולהציג למשתמשים את כל המידע באופן קל ונגיש. המערכת הינה גמישה, וניתן בקלות להוסיף תרחישים על פי צרכים שעולים, או כלקחים מניטור הפעולות בבניין.

אין מערכת סטנדרטים אחת שמגדירה מה הוא בניין חכם, אך המשותף לכולם הוא אינטגרציה של טכנולוגיה רב מערכתית הדורשת יכולת אינטגרציה וניהול, משלב התכנון, דרך ההקמה וכמובן לאורך שנים של תפעול ותחזוקה.

פתרונות בינת

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם